lördag 6 augusti 2016

Augustiblomning

Det är så roligt att se hur det blommar i år, helt fantastiskt! Så det blev en balkongpromenad till;-), jaja, lite balkongjobb också för hur det frodas och växer på både längd och bredd. Är ovanligt tror jag i alla fall att det blommar så länge och friskt. Det är bara penséerna som fått gå till vissnat i den blomsterkassen. De fina margueriterna köpte jag i maj hos min favoritblomsterpojke, då var Anna här på sina vårveckor och jag sa till Anna att jag brukar bryta av nån kvist ibland av blommorna till små buketter på frukostbordet och han spelade alldeles förskräckt av den upplysningen:-), men se så fina de är och växer nytt hela tiden:-).
Den här första blå blomman övervintrar i frökapslar här ute och så petar jag i frön på våren av den. Härstammar från Peru och är släkt med potatisen, men det blir inga ätbara potatisar av den:-):
Enda nyköpet
Pelargonerna blommar som aldrig förr, kommer nya stänglar hela tiden, på dessa i rosa och en annan i aprikos, de gillar sol kan man förstå och att det inte alls varit blåsigt denna sommar

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar oas du har, en lisa för själen!
    Ha en trevlig lördag!

    SvaraRadera
  2. Lena, tack:-), ja det är verkligen en oas och så vilsamt att vistas i. I år har det varit skönt väder också, varmt redan på morgonen för att äta frukost här innan solen nått fram, de flesta år har det varit för kallt då. Trevlig lördag önskas dig också!

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan