torsdag 28 juli 2016

Gott i värmen

Ja godare än glass enligt mig:-), älskar varma sardinmackor gjorda på knäcke, det lärde jag mig av en kille i Uppsala under studenttiden, minns att jag undrade när han bjöd på det första gången:-), men helt perfekt är det, då kanske som överlevnad, och säkert jättebra med omega 3 och allt, sånt pratades det inte så mycket om då, jag åt rätt mycket räkor också, de kanske var billigare då än nu och så fisk ofta. Mycket frukt och bär, säkert jättebra allt för hjärnan, studierna gick som en dans:-). När vi lyxade till det ibland gick vi ett gäng på en grekisk restaurang med toppenmat, kinarestauranger fanns och fick väl något besök. Och någon indisk men grekiskt var bäst tyckte jag. Någon pastakokare var jag inte så jag undrar vad jag levde på mer, lite bröd kanske och grönsaker, gjorde soppor, godis åt jag aldrig och gott fika tyckte jag skulle smaka som mammas så det blev bara på hemmabesöken. Tränade mycket på Svettis som det hette här, det var det som gällde att ta i ordentligt, hade en vinnare i femkamp som tränare, oj vilket tempo, fast vi gick på jazzdans också, så spelade jag badminton i en sporthall och på vintern gällde skridskor och skidor, både rakt fram och utför, ja skridskorna gick fort också men kanske inte utför:-). Sen for jag fram på cykel, genom staden till allt och utanför på utflykter. Filkörning i stark trafik kändes lite sportigt:-) men hjälm var ett okänt begrepp ... ja tack och lov att det alltid gick bra att susa fram.

Kung Gustavs ska det vara i tomatsås, här på ett tunt ekologiskt rågknäcke, några saltkorn från Cornwall och peppar, plommontomater och en ljuvlig ost på det, lite grönt från balkongen. Fantastiskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan