lördag 25 juni 2016

Om EU

  • I dagarna skrivs det i svenska tidningar om att engelsmännen googlat om EU efter röstdagen och det antyds då att de inte vetat vad de röstar på. Så dumt så jag borde inte kommentera det egentligen (att det görs sådana vinklingar) men hur många svenskar vet vad EU är? Eller hur många av de andra miljonerna i de 28 medlemsländerna vet särskilt mycket om hur det en gång startade och varför? Grunden är den Europeiska kol-och stålgemenskapen på tidigt 50-tal. Mitt råd är att googla själv och läsa på och då inte om basfakta för det är på dagisnivå, nej utan om alla miljoner dokument som faktiskt finns idag, på nätet, på bibliotek, hos regeringar, fast det förstås, är så omfattande att det tar en livstid att läsa. Och så måste man förstås förstå vad man läser.

Det man kan efterlysa är mer hur de arbetar och varför, hur de tänker med olika projekt i olika länder idag, varför vissa fått det ännu fattigare fast miljarderna rasar in till landet utan några krav på att visa hur de används och om de ger något tillbaka. Sådant! Och mycket mer! Och massor med anställda, vad de gör? Löner vet vi och förmåner, är lätt att ta reda på men så många har även vi arbetandes i andra länder inom EU-projekt, vad ger det? Händer något positivt eller lyfts bara lönen?

Och engelsmännen kan sin historia, det var Winston Churchill som en av de första att efterlysa en gemenskap efter andra världskriget, ett Europas förenta stater som en garanti för fred och målet att utrota nationalism och krigshets en gång för alla.

Inga pengar pratades det om som nu, nej om fred, frihet, jämlikhet och trygghet. Detta vet man i UK, de som ännu har veteraner från andra världskriget som kan berätta. Sedan skulle det dröja ända till 1973 innan Storbritannien tilläts att få medlemskap p.g.a. att Frankrike motsatt sig det tills då. Det är en annan historia och nu vill de lämna alltet, ja hälften av dem.

Det är en sådan enorm skillnad i det landet mot hur vi har det, de får en ökning av invandrare år från år och förra året 330 000 migranter varav hälften från EU-länder, det är mycket att organisera på alla områden, EU-migranterna måste kunna försörja sig och ha anställningar eller företag för att få bo där, flyktingar ska beredas boenden och barn skolplatser så de har hittills försökt ta emot så många som de kunnat ordna för från början, med familjehem m.m.
De har även hämtat sina flyktingar med flyg så de inte behövt dessa smugglare och falla i havsdjupen.

Vi själva här har ju fullt upp med våra 160 000 och hittills har det inte gått särskilt bra, förfärliga lagar har stiftats och vi skickar ut barn på gatan utan pengar och mat eller tillgång till boende, de förlorar skolplats, god man, sin plats i en bostad och går till hemlöshet alternativt en tid på ett asylboende med vuxna män och kvinnor tills de kastas ut och flickor som uppnått en ålder som inte räknas som barn längre och talar flytande svenska och snart är klara med en vårdutbildning skickas ensamma iväg från sina föräldrar här till okänt land för dem och utan släktingar där. Vi har mycket att arbeta med, verkligen, världen ser inte ut som förr och kommer aldrig att bli så igen. Med 65 miljoner människor på flykt och många många miljoner människor nu boende i Europa som kommit från andra länder än EU. Även inom EU är det stora omflyttningar och det går att se att de fattigaste länderna inom EU har många som lämnar dem och försöker få arbete i annat land eller tyvärr lever en del på kriminalitet. En förändrad värld för den är lättare att ta sig runt i. Men människan har samma behov av mat, trygghet, inkomst, boende, kläder var hon än lever.

2 kommentarer:

  1. Sverige ar det sista land i Europa som ska tala om for andra hur de ska styra sitt samhalle. Det ar sa att livet utanfor EU, som den EU-entusiast jag anda ar, anda lockar mer an Sverige, och det trodde jag aldrig att jag skulle saga.

    SvaraRadera
  2. Anna, nästan så det är i de banorna jag funderar också, UK tror jag har så mycket finess och uppfinningsrikedom att överleva i svårigheter så vi kan inte ens begripa det, ja de där människorna här på 1850-talet förstås, men de kan jag ju inte fråga, de visste också.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan