torsdag 5 maj 2016

Oväntat besök:-)

Ja så klart att de ser att det är lite mysigt här och också vill flytta in:-), fick lite dåligt samvete när jag tog bort boet men ni som har haft hyresgäster av samma sort förstår precis. De hade börjat flyga in med kvistar på morgonen och det gick rätt snabbt för plötsligt var det ett litet rede, skönt jag såg det för svårare om det skulle ligga ägg i eller t.o.m. ungar. Men redan på den här korta tiden behövdes en hel del sanering om jag säger så, tog några timmar.
De kom tillbaka och tittade, satt på räcket, flög upp där igen på översta hyllan men jag fortsatte spraya och torka och flyttade om lite så det inte var lika mysigt längre. De bytte genast hyresvärd efter lite diskussion:-). Och de snabbygger sina bon rätt slarvigt och hafsigt så inte så mycket arbete bakom som hos många andra fåglar, men lite synd tyckte jag om dem. Och hade kanske fått stanna om de inte förstörde så mycket, tyvärr är det så att det blir obeboeligt för övriga. Läste på om regler, vi har ju en bostadsrätt men de som bor i hyresrätt i kommunen får böter om de inte tar bort dem. Hårda bud men kanske nödvändiga.

Skönt med det fina vädret så jag fick energi till mer städning, tycker kanske man borde sitta i solen men bara det att den syns där gör att man får mer ork och bäst att ta vara på den genast.

Köpte några vårliga handdukar till köket av bara farten och en chokladask, tycker all choklad är för söt men den här var lite roligare än Aladdin om än rätt söt men med annorlunda smaker, god till kaffepausen sedan i solen.
Och det hela avslutades med pizza, hade bottnar i frysen och såg att mozzarellan jag köpte ekologisk t.o.m. behövde tas i bruk.

6 kommentarer:

  1. Fina handdukar! Duvorna hittar snart ett nytt ställe. Tänk på att duvor sprider mer smitta än råttor, för de kan iallafall inte flyga. Det sa de alltid när jag gick mina mathygienkurser :) folk har alltid mer sympati för fåglar av nån anledning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, tack, ja lite roligt att köpa nya handdukar fast det finns redan en del förstås:-). Duvorna ger oss mycket extrajobb, har måst passa balkongen i flera dagar under tidiga morgontimmar, från klockan fem så där. Nu verkar det löst sig. Ja vet, läste på mer om dem, de sprider hemskt mycket smitta, råttor är inte så farliga egentligen och rätt söta de små:-)

      Radera
  2. Nej, gud, klart du inte vill ha ett duvbo utanför. USCH!! Bort med dem! jag vet hur skitigt och dant det blir när man ska rensa bort ett bo.
    Så bra att du rev boet.
    Hittade en döende mus på mitt deck igår. Den bara låg där. Hur fasiken hade den kommit dit?
    USCH!
    har möss i källaren ibland. Vidrigt. Tycker duvor är i samma klass, haha.
    Mmm...älskar Anthon Berg!
    Dina handdukar är så fina.
    OCH pizzan, mums!
    Njut av ert fina väder, och er helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, nej jag vill verkligen inte ha dem där, blev först lite överraskad eftersom de aldrig gjort så förr, bara tittat in och nu på några korta morgontimmar byggt ett bo. De kom tillbaka tyvärr, kommer mera i nästa inlägg men nu verkar de vara borta. Föredrar ett litet blåmespar, de sitter bara i bärbusken och hittar kanske några frön, är jättesöta. Nu efter duvparet kom några andra duvor till, såg riktigt otäcka ut, stora och usch säger jag med, de har ju hela skogen och naturen att vara i, inte här. Konstigt med musen, inte så mysigt direkt. Nästan ändå att de är sötare än duvorna:-).
      Anthon Berg har god choklad, känns lite festligare än mycket annat. Denna var god och redan slut:-). Pizza är verkligen gott då och då.
      Och tack och önskar dig en fin helg som kommer, Kristi Himmelsfärds Dag kom tidigt i år och vi är hemma och bevakar balkongen, men soligt och fint är det, så skönt! Ha det så fint du med!

      Radera
  3. Vad lustigt! Syster min flyttade till lägenhet nyss och fick finbesök av två duvor som kikade in!

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten, hoppas de bara kikar in, de gör ju ingenting om de sitter lite på räcket ibland men att bygga bo så här är mer bedrövligt än jag trott. Nu har de gett upp i alla fall, ja det paret:-). Småfåglar tittar in lite då och då och det är bara roligt.

    SvaraRadera