fredag 6 maj 2016

Kanske ropade hej för tidigt:-)

För nästa morgon var en ny bostadsrätt på plats:-) och jag tog snabbt bort den och det hann bli en tredje också. Väldigt envisa dessa ringduvor när de väl bestämt sig. Kollade runt lite, väldigt bra med google:-), många tips finns, och om man ska hålla sig till de mer av vänlig karaktär så föreslogs CDn i hänge, aluminiumremsor över hela balkongen, spikmattor, apparater med ultraljudsvågor till fantasipriser och mycket mer. Men Oscar han visste han, tack för det! Ritade en sorts rovfågel, snabbt gjorde han det efter att ha testat alla andra råd, ja spruta vatten fanns med också, han blev mycket nöjd med sin fågel.

Skivorna jag hängde var fina i solen men duvorna satte sig på dem, var tydligen inte skrämmande nog. Men det var min otroligt konstnärliga och farliga fågel, jaja, det var akututryckning detta och krävde snabba ryck, sa till maken: finns det något ritblock men papper från skrivaren två ihopsatta fick duga och klistrade upp det. Duvorna kom, slog sig ned på räcket, såg, funderade och släppte den nya kvisten den ena hade i näbben i ren förskräckelse, flög fram mot fågeln och tvärvände! Såg dem inte mer denna dag. Men nästa morgon blev det nya besök men lite mer tveksamma och till slut kom de utan kvistar för att kolla lite bara. *Tror de givit upp nu.

Innan hade jag följt rådet att torka med klorin men det hjälpte föga fast jag lät flaskan stå kvar så de kunde läsa:-), flyttade ihop lite grejer så det blev trångt där och la en tidning på plats men de satte sig på alltihop innan den farliga fågeln tejpades upp. Nu har jag lagt dit katten också och lite annat så får se. Den och fågeln verkar göra susen, *rapport kommer. Om vi inte varit hemma hade nog både ägg och ungar fått liv här och en hel koloni kanske med duvor, läste om sådant! Aldrig förr har de flyttat in, bara spatserat lite på räckena, de och skatorna, men inte bosatt sig. Vi har inte haft mycket duvor heller, kanske ett par bara men i år är det fler.

Ja ett förslag han fick Oscar var att glasa in, men det har jag sett här nu i år, att när de lämnar en springa för att få in lite luft så flaxar duvor därinne. Och man vill ju inte ha stängt när värmen kommit.

Och samtidigt fick jag lära mig ett nytt begrepp: glasa in balkongen = pensionärskuvös:-), haha, inte så dumt ord:-)
Lyste fint och hortensian speglade sig lite
Sätter nu mitt hopp till katt och fågel:-).  Såg att japanerna inte ritade hela fågeln utan ett öga bara och hängde upp. En svart pupill 5 cm i diameter, sparade lite vitt runt om och sedan en kraftig ring runt det i svart och så hängde de upp sådana och det var effektivt. Ja alla tips är värda att testa.
PS och fågeln, det är en ormvråk om ni nu inte såg det;-)  fast den har fått lite rödare näbb, skrämde bättre då:-). Kul iakttagelse, de tuffa blåmesarna brydde sig inte, varken om blänkande CDn eller teckning, de hoppade runt lite ändå men gör inga som helst avtryck här, fina gäster som kan sköta sig:-)

4 kommentarer:

  1. SÅ himla otrevligt det där, Monica. USCH. Och att de ska vara så svåra att bli av med.
    Precis, jag har hört att ugglor tex ska vara bra, fejkade då hehe, för att skrämma bort andra fåglar. Har själv problem med en hackspett som hackar på vår skorsten, som fö är gjord i trä. Vi hängde ut folie, och det har hjälpt hyfsat bra. HOPPAS att du blir av med hyresgästerna snabbt!! Inte roligt. Inte roligt ALLS.
    Ja, jag kikar in på måndag igen för uppdatering :-)
    Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja nu tycker jag att de är riktigt äckliga. Så trött på dem men det blir bättre och bättre, nu bara en liten snabbvisit idag fast kände oss bundna att vara här hemma och inte på landet. Där har vi också haft hackspett och flera har haft besök, hackade på husen i evigheter, minns inte riktigt men tror någon fick dem att flytta, de är väl fridlysta tror jag, ska kolla. De satt i träden sedan, ja där är bättre.
    Hoppas du får bra väder och kan vandra utan att bli så där regnruggig, bra kläder visst men inte trevligt ändå enligt mig så hoppas det blir sol och varmare hos er med.

    SvaraRadera
  3. Jag visste väl att jag hört det nån merstans än på mathygienskursen - det är strindberg som sagt nånting i stil med att fåglar är himlens råttor. Nu hittar jag inte citatet.

    SvaraRadera
  4. Anna, det stämmer nog, jag har hört det också, Strindberg eller Steinbeck:-), duvorna är lite lustiga i sitt beteende, har nu byggt ett risigt bo i paradisträdet precis utanför porten när det finns hur många träd som helst längre bort, ja en hel skog.

    SvaraRadera