fredag 27 maj 2016

Gamla stan

Vi fortsatte längs Söders stränder och gick till Gamla stan, mest i vackra gränder men en liten bit på Västerlånggatan hör till tyckte vi, där finns den här skylten, gränsen mellan Uppland och Södermanland:
Vi tittade lite i affärerna och faktiskt finns en hel del fint i alla souvenirbutiker, lite synd numera att vår svenska glaskonst är på upphällningen eller kanske helt försvunnit, så mycket vackert som tillverkades i de svenska glasbruken, nu finns annat och rika personer betalade lite vad som helst för hiskeliga "skulpturer" av okänt slag. Det enda svenska glas som syntes var den klassiska snöbollen från Kosta och den reades överallt. Annars fanns söta tomtar, lucior, dalahästar, väskor och en del annat smått och gott.

Vi tog promenaden vidare på Österlånggatan och åt alldeles otroligt gott, den godaste strömming jag någonsin ätit inklusive min egen tillagning, och Annas hemgjorda köttbullar gick inte av för hackor de heller. Här kallades vi för tjejerna av den mycket trevliga serveringspersonalen och vid bordet intill satt ett lite lyxigt engelskt par i min ålder så jag trodde nästan vi var i UK:-), de däremot hade vissa funderingar om maten och de hade behövt lite hjälp med förklaringar kände vi men vi gjorde inga sådana. Tyckte det var bäst att personalen fick försöka utreda det hela:-)
Här syns Grönan i gränden
Vad gott det var, allt lagat från grunden och till strömmingen det läckraste mos som tänkas kan

4 kommentarer:

  1. Anna, ja hit går vi fler gånger:-)

    SvaraRadera
  2. Tror jag det, att ni hade kul och åt gott! Mysigt.
    Gamla Stan är det alltid kul att besöka. Ja, om det inte är för mkt folk.
    Strömming, nu blir jag galet sugen på det!
    MUMS!!
    Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  3. Annika, väldigt fint där och alla gick på Västerlånggatan, haha, så de andra gatorna var vi själva på i stort sett men till denna restaurang hittade fler, vad gott det är med strömming, trodde inte alls de hade det på menyn men tog det direkt.
    Tack detsamma, hoppas du får bra vandringsväder! Och här är visst värsta dan idag, ska bli bättre igen lovas det.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    1 timme sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan