torsdag 26 maj 2016

Det vackra Stockholm

Vår huvudstad är verkligen vacker och särskilt från vattnet, en underbar dag med mycket trevligheter. En genial idé detta med pendelbåt från Kungsholmstorg, Norr Mälarstrand och att åka över till Söder Mälarstrand och så till Klara Mälarstrand och hoppa av där det passar eller åka runt ett varv till:-). Båtkaptenen såg vi där uppe i styrhytten men den glada killen som skötte biljetter, landgång och hälsade på alla och önskade trevlig dag hade mycket kontakt med passagerarna och såg ut att tycka att han hade världens bästa jobb, ja det är det kanske, så vacker miljö att jobba i och passagerarna ser det också även om det morgontid är fler som ska till jobben men vilken fin start på morgonen för dem.
Såna här små bryggor är anlagda på de olika "hållplatserna"
Det här var rent toppen tycker bloggerskan:-)

8 kommentarer:

  1. Valdigt vackert med blatt hav och bla himmel. Skont att fa med sej en positiv bild av stan hem iallafall :)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja så vackert! En väldigt fin dag och vi hade tur med allt, sol, vind och vatten, god mat och trevliga människor. Och inte att förglömma, det gick som en dans med kollektivtrafiken:-)

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder från sommar-Stockholm! Det var länge sedan jag var där nu, bodde i Stockholm i 3 år. Låg inte husen längs Mälaren, med början bakom Stadshuset, i terrasser? Hade en bekant med lägenhet i ett terrasshus strax bakom ett högt tidningshus - om det var Expressen el Aftonbladets byggnad kommer jag inte ihåg. Hade utsikt över Mälaren och någon båthamn. Väldigt fina lägenheter. Tror jag skulle föredra det området framför Östermalm, där jag en gång bodde på Sibyllagatan inte så långt från Östermalms torg. Trots allt det vackra, föredrar jag ändå Skånekusten. Sverige är ju vackert överlag, skulle nog ta en rundtur och kika in på olika platser. Har ännu inte varit på Öland - den ön måste jag prioritera just nu. Vackert!

    SvaraRadera
  4. Nilla, tack:-), ja så vackra dagar och t.o.m. veckor vi haft i maj. Ja väldigt fint här längs med Mälaren från Stadshuset, jag föredrar det med framför Östermalm, känns rätt lugnt här också och hoppas man inte ska bygga framför de vackra gamla husen men man kan ju aldrig veta i dessa tider, gillar Vasastan också och Söders höjder, de där fina röda husen med trädgårdar som har så fin utsikt och ligger lite avskilt men det är nog förhandsbestämt vilka som får bo där, kulturfolk, konstnärer, politiker kanske men fint att promenera där.
    Öland är fint, varit där en hel del och bott i fina hus men Gotland slår det mesta tycker jag, är väldigt vackert, naturen, intressant historia, vackra hus och underbara stränder, bodde där ett tag, både i Visby och på fritiden på Fårö, jag var "utlånad" till sjukhusets laboratorieverksamhet. Och hade innan tillbringat många somrar där och sen med. Och det är vackert i Skåne och kusten, varit lite grand där, Sverige är verkligen väldigt varierande med sitt avlånga land, nästan som olika länder, med tanke på befolkning och natur.

    SvaraRadera
  5. HIHI, nu förstår jag ju varför du hade blogguppehåll. THE gal was in town!!
    Nej, jag brukar inte heller blogga då jag är borta eller har besök.
    Då vill jag bara ägna mig åt besöket.
    Härligt att hon var hemma en stund.
    SÅ fina bilder av älskade Sthlm!!
    Promenaden längs Norr Mälarstrand är nog min favvis också.

    SvaraRadera
  6. Åh, de vackra kulturhusen med gamla trädgårdar, inget går upp mot dem, tycker jag! Dottern bodde ett tag vid Gamla Hammarbyhamnen i ett kulturhus som distribuerades av Konstfack, där både hon och jag har studerat. Där var det grön odling utanför och dass på vindarna - rätt kul. Nu är det väl rivet och har ersatts av en modernt utformad liten stad i staden. Fåfängan var underbar, men när jag sist var där var det väldans dyrt! Brukade åka dit med vänner tidigare och njuta av utsikten. Hade en liten Folka som gick behändigt att parkera i stan, hade många namn Bucklan, Bubblan, Baggen.

    SvaraRadera
  7. Annika, ja jag har blivit så diskret på gamla dar, haha. Jättebra att göra ett uppehåll, så klokt istället för att föra över foton, sortera och skriva när man kan göra det sen när det finns hur mycket tid som helst. Ja så man är närvarande och gör något vettigt:-). Vi har haft det rent otroligt trevligt förutom bilen då och en del annat men man får väl försöka ta det med humor:-) och visst är det otroligt fint där, känns rätt lugnt också, skulle kunna tänka mig:-)

    SvaraRadera
  8. Nilla, ja de är så otroligt vackra och alldeles lugnt där. Länge sedan jag var på Fåfängan, är så fint där med utsikten, men kanske omgivningen förändrats, i vintras varnades vi för att gå dit, blivit ett tillhåll och tält t.o.m. och det skedde en hel del brott och överfall, var ensamkommande men som hamnat utanför kontrollen eller vad man ska säga, ja som inte hade flyktingstatus och var medvetna om det. Socialförvaltning och polis försöker med insatser, en del var det förstås väldigt synd om, är små barn bara men beroende av de äldre "kompisarna", och saknade pengar helt så de levde på rån, samlades varje kväll utanför Åhléns i City och civilpolis var med där varje kväll. Kanske vi skulle skicka ut politikerna lite mer ...

    SvaraRadera