tisdag 10 maj 2016

Det gör ont i hjärtat

Det gör det att läsa om de här barnen och vilken kamp inte bara de utan hela familjen får föra. Varje dag. Läs gärna hela artikeln i SvD som beskriver så bra Danielas kamp: http://www.svd.se/daniela-dahl-narkolepsi

Och jag blir mer än upprörd att inte dessa barn ska få ersättning för något som vuxna och hela landets maktmänniskor gjort dem. Så självklart! I Norge och Finland är allt redan klart med det och gäller hela livet om de aldrig blir bättre och någonsin kan utbilda sig eller ha ett jobb. Och vi, vi tar hand om andra barn! Och självklart då dessa 350 barn och unga det gäller som fått ett livslång hemsk sjukdom och ett förstört liv, som att leva i ett krig som aldrig tar slut.

Minns just den vaccineringen, och jag och många med mig kollade innehållet och jag och många med mig blev skeptiska, läkare, medicinare, kemister, biologer, mikrobiologer, ja många med kunskap inom farmakologi, medicin, kemi och hjärnans sårbarhet, i synnerhet den omogna, men inget hjälpte för detta var en businessfråga från och med nu. Och igen idag! Ett nytt avtal är tecknat för två vaccin varav detta är det ena. Igen!

Sverige var det land som blev världsbäst att "ge" detta vaccin, inget annat land hade de siffrorna på befolkningen och jag minns år 2009 hur kön ringlade från VC ända ned till Centrum när jag passerade och gick förbi och där stod min make, ja det hjälpte inte med information där och hans hjärna är väl oförändrad tror jag men han blev sjuk av sprutan och smittade mig men det gick bra som tur var. Jag var ju en som de gärna gav en extra dos säkert med lunginflammationer och rätt bråkiga luftrör men jag visste bättre som tur var.

Ja måtte dessa barn få ersättning i pengar i alla fall för hur ska de gå för dem undrar de, när mamma och pappa inte finns här längre eller mormor/farmor och morfar/farfar?

Och det är inne på sjunde året här med politiska diskussioner där andra som Norge och Finland för länge sedan utrett och gett besked. Fy säger jag och arma barn, det går inte att föreställa sig hur de har det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan