onsdag 6 april 2016

Vårplantering

Var på plats dagen när blommorna kom, här där jag köpt så fina de senaste åren, nu stod inga priser alls och jag brydde mig inte för jag vet att när man planterar så tidigt så brukar de här vara tåliga mot både lite frost och kyla, är lite större plantor, en timme senare var nog allt slut, en dam ville ha de där som har lavendelfärg och väntade bara på att jag skulle ställa ifrån mig dem:-), jag hittade dem när jag nästan kröp under blomstervagnen:-), tänkte att det måste finnas lite mer kvar där det är krångligt och jag hittade så jag blev nöjd. Till damen sa jag att hennes var fina med som hon höll i, tycker du det sa hon och såg nöjd ut och gick och betalade men i kassan hörde jag att hon frågade efter mina ljuslila som inte fanns fler.
Blev fint allt och jag passade också på att städa lite på balkongen och putsa fönster, är en hel del fönster som inramar balkongen och skönt tänkte jag att vi inte har inglasat, då ska ju allt det putsas också, nu riskerade jag inget med att hänga på utsidan och för att försöka nå den, lindade mirakeltrasor runt en dammvippa som har förlängningsskaft, fäste med gummisnoddar och nådde överallt på utsidan, väldigt bra och så är det gjort. Måste varit lite varmare igår för jag blev alldeles varm av allt jobb. Sen tog vi en fika här och jag kände mig otroligt nöjd med allt. Nu är bara förrådet kvar att städa för dig sa jag till mannen, hmmm, sa han och tog upp en tidning:-)
Och det är ju nästan så jag tror att jag är i England:-)
Det här är mer rätta färgen på dem som jag kallar lavendelfärgade, doftar väldigt gott också!

4 kommentarer:

  1. VAD fint du har det på din balkong!!
    ÅÅÅ inspirerande, Monica! En fröjd att sitta därute för er.
    Jag har bara rensat en masa ogräs. har inte gjort iordning vare sig täppa eller deck. Men ska nästa helg, om vädret är bra.
    Brukar plantera under andra halvan av april. Alltid lika kul.
    DU har så fint.
    Verkligen INSPO för mig!!

    SvaraRadera
  2. Annika, tack:-), kul att du blir inspirerad men jag vet, det är mycket mer jobb med en trädgård, så mycket att röja innan man kan tänka på annat. Efter vintern får vi nästan en chock i stugträdgården och röjer och röjer hur många timmar som helst, men sen är det roligt att plantera lite vårblommor där med och när vi röjt tittar förhoppningsvis en del fram som överlevt vintern. Men du har snart fint på ert deck, du får ta lite i taget. Och så skönt det är att sitta ute igen, igår fint, idag väldigt kallt och blåsigt igen.

    SvaraRadera
  3. Fönsterputs är ett jobb, det gäller att ha de rätta arbetsverktygen och putsa med vatten och lite Yes som är drygt och effektivt. Grönsåpa har jag inte prövat. Lavendel är min favorit, synd att de är svåra att få tag på. Eller inte, har nog inte tittat tillräckligt noggrant på torget. Men penséerna är så söta och står sig ofta länge i blomsterlådan på balkongen. Jag sätter ofta ut örter i stället, som får växa och nyttjas till olika maträtter.

    SvaraRadera
  4. Nilla, ja fönstren blev fina ser jag idag fast inget balkongväder som igår, kallt och blåsigt, idag hade det varit för kallt att fixa därute men blommorna ser fina ut, penséer blommar väldigt länge, är verkligen fina. Lavendeln överlever inte på balkongen konstigt nog men norrut på landet har vi lyckats få en liten häck vid uteplatsen, älskar dem. Örter är jättebra att odla och ta in lite av varje dag, har en del också.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan