onsdag 27 april 2016

Hmmm, undrar nu var de ska "sitta"

Tänkte att de här blir ju fina och visst visste jag att Nerium är giftig men nu står det ju att den är alldeles otroligt giftig och bladen ohälsosamma vid kontakt, blommorna doftar gott och doften lär inte vara giftig:-), den andra är ännu värre som får så fina blommor, giftiga, och sedan ännu giftigare bär, ja då kanske de inte är så trevliga att ha varken på balkongen eller på landet, de övervintrar inte i vårt klimat i Sverige så kanske det blir landet och djuren kan nog sånt här. Och där på landet har nya växter svårt att överleva så intressant om de här kommer i blom där. Det kunde stått lite på förpackningen om detta, var en hand visserligen som visade: se men inte röra:-), kanske de kan skrämma tjuvar, det vore ju alldeles otroligt bra i så fall! Vi får gräva ned dem intill nya duschen, (vi gör ett nytt försök med dusch igen), och sätta varningsflaggor på blommorna. Tyckte de såg väldigt frodiga och livskraftiga ut dessa:-)

2 kommentarer:

  1. Det är den som går under namnet oleander också, visst?
    Ja, de lär vara väldigt giftiga. Men du får låta bli att äta den, Monica. HAHA! Tror den är hyfsat vanlig i amerikanska södern. Men inte hos mig, för långt norrut. De överlever inte kylan här, och inte hos er heller.
    MEN, testa att plantera den på landet. Har du sett filmen White Oleander, där Michelle Pfeiffer mördar med hjälp av en oleander. Ruggigt. Giftig är den.

    SvaraRadera
  2. Annika, ja det är väl den? Sett den blomma så vackert, tror det var vid Medelhavet men här lär den inte överleva vintern nej:-), lika så bra det och den andra var ännu giftigare, lite dumt att sälja, såg barnfamiljer köpa, de tyckte ju att de såg fina ut. Vi ska gräva ned dem på landet och spännande att se om de blommar. En granne där ringde precis, hon sa att det var hav av vitsippor runt om och i trädgårdarna nu, och mycket scilla och påskliljor hos oss, låter härligt, utom att det kom snö och hagel också och lite sol däremellan, väldigt konstigt väder i år, de har flyttat ut från stan redan.
    Inte sett den filmen, låter ruskig.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan