fredag 29 april 2016

Det var ju ett tag sen ...

man var student i Uppsala men då tror jag inte det var Kvalborg, trodde först det var felstavat i inslaget men tydligen inte, finns visst Skvalborg också, men Kvalborg ska då vara idag, kvällen före Valborg. Minns då att före själva Valborgsmässoaftonen så förbereddes alla skämtsamma farkoster som skulle fara på Fyrisån och på morgonen startade firandet i huvudstaden för detta firande, Uppsala. I Stockholm blev jag förvånad att inget fanns av det. Första maj var sedan en utflyktsdag då vi hade picknick och ömsom sol ömsom regn.

http://sverigesradio.se/

Maken och jag förlovade oss en Valborg och var på fest den kvällen på Domtrappkällaren, minns att det snöade och jag hade vita sandaletter med hög klack:-).

Kanske det gick vilt till då också men inte så särskilt på vår fest, det var mest gamla studentkompisar till maken och en del flera år äldre än jag, tyckte de var rätt tråkiga, maken är ju fem år äldre och här fanns fler som pluggat länge:-), vi var de första med förlovning i det gänget så de blev lite ansträngda och kände att här måste de själva lägga på ett kol:-), de grattade oss hjärtligt men kanske en och annan kvinna där var lite besviken, det kändes så, jag gick ut en sväng på trappan själv för att kolla om vi skulle vidare kanske och då gick en karl med och var lite otrevlig faktiskt, störig och jag blev lite undrande, svårt när man inte känner folk men han hade blivit dumpad en del och orkade inte med denna kväll. Sa att han trodde det snart skulle ta slut för oss, kanske redan samma kväll, nej han var nykter:-) men inte så trevligt för mig precis. Tog snabbt rätt på blivande maken, ja det blev han:-), och frågade vad han hade för kompisar egentligen. Det svaret minns jag inte så exakt men minns att han sa att det var som väntat från den killen. Borde inte blivit ensam med honom då och det minns jag: att jag blev irriterad;-).

Mycket på Valborg handlade om det i den mycket akademiska staden Uppsala, framtiden, karriär och så ett lyckligt liv med någon. Och med rätt och helst med denne någon som inte ville ha dem:-). Jag var väldigt trygg och lugn i mig själv och dessutom varit uppvaktad tillräckligt:-), (bäst jag skriver varit för är ju förlovad från och med nu;-), så jag funderade inte så mycket i de banorna.

Senare år återvände vi med Anna liten denna dag och var med på firandet i slottsbacken och hem till vänner sedan. Men något extra sjukhus utanför Ackis fanns det inte på den tiden, synd att vårens ankomst ska förknippas så med alkohol och farligt är det också för många unga som kommit till staden nyligen för att studera och dras in i mycket det ofta inte vill och tyvärr slutar det olyckligt ibland, det gjorde det även då. Studierna kunde få ett sorgligt slut. Hoppas det inte händer olyckor i år och det som dämpar något är vädret. Förr så deltog alla åldrar, jag tror det är skillnad numera, de äldre "studenterna" som gärna var med och sjöng vårsånger och tog på sig mössan och sprang nedför slottsbacken firar kanske mer inomhus i lugn och ro.

Sen har jag ju så fina barndomsminnen från våreldarna, kasen som vi sa, alla sånger, café efteråt, de fina vårkläderna som hade premiär hur vädret än var och mamma och pappa som väntade på oss hemma sen och vi tog med kompisar hem. Och sen var det vår!

Uppdatering: så här blev det i Uppsala i år, publikrekord och rätt sansat, att höra OD är underbart, man kan se film här om firandet:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/rekordmanga-firar-valborg-i-uppsala
Det här är på landet för två år sedan och jag ser att det var vårligare då, två dagar före Valborg, den norska brudspirean som är häck har börjat grönska lite och tydligen kunde jag hänga av mig ullkappan, mössan och vantarna:-)
En glad och trevlig Valborg önskas

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Anna, ja det förstår jag:-), kanske glömt att berätta detta:-)

      Radera
  2. Kvalborg. Det är första gången jag hör om det.
    GRATTIS på er förlovningsdag. Ska ni uppmärksamma ikväll?
    Uppsala ja, kan tänka mig att det festas där ikväll! Oj oj!
    Må ingen skadas, som du säger.
    Minns själv inte Valborg som ngn stor suparhelg, men vet ju att det är det.
    Önskar dig en fin och rolig kväll, och helg!
    MÅ solen värma lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja Kvalborg var nytt för mig med och låter inte kul. Tack! Bra att du påminde:-), den dagen skulle vi kanske fira med, har vi aldrig tänkt på, bara bröllopsdagen, men så sant, fast nog tänker vi på det varje Valborg och den kvällen.

      Synd att det spårar ur med studentfirandet, vet att de drabbas värst som egentligen inte är de värsta men kan råka illa ut denna kväll, kompisar omkring är så oerhört viktigt också, att de agerar och gör rätt, bra kanske med ett extra akutsjukhus men trist att det ska behövas och beundrar personal, vad de får slita med allt och göra svåra bedömningar denna kväll.

      Önskar dig en fin Valborg med, ni kanske firar lite, och efter ett otroligt gräsligt väder så skiner solen just nu, hoppas det fortsätter så i morgon, då är det Valborgsmässoafton, och mest fokus på kungen nu i Stockholm, unnar honom en fin fest också:-)

      Radera
  3. Ja, som gammal student från Uppsala kommer jag inte ihåg nåt Kvalborg! Spännande ord! Jag var ju heller inte med på själva Valborg förutom et gång då vi hade nån picknick. När jag gick så var det mestadels om att dricka (alkohol givetvis) så mycket som möjligt och sånt gillade jag inte :) Därav gjorde jag andra saker på Valborg! Men det var roligt att se hur alla planerade och gjorde sig fina! Och alla historier efteråt ;)

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten, nej det gör inte jag heller, tror faktiskt det inte var så att folk drack så där före så det behövdes akut-tältsjukhus, nej sådana fanns då i alla fall inte, jag arbetade ju på Ackis sen och där var inte värre än någon annan helg. Men väldigt roligt var det på själva Valborg, att vara vid Fyrisån och se alla festliga ekipage nedför fallen, det var väldigt festligt på stan i affärer och överallt, sitta i solen (eller snön) i slottsbacken och springa utför efter rektorns tal från balkongen och signal, det var ju alla åldrar då, gamla professorer med gulnade mössor sprang och log:-). Sedan de vackra sångerna vid Gunillaklockan. Sen på kvällen var det fullt ös på många ställen men jag var med mina kompisar som alla var sansade:-). Ibland åkte vi vidare till Gamla Uppsala där det alltid var fint firande. Maten var en särskild Valborgsmeny och vårfräsch. Minns när du skriver om att göra sig fin, ja kläderna var väldigt viktiga, vi köpte nytt och provade länge här och där innan köp. Ha en fin Valborg du med även om du inte firar den som förr:-) men en fin helg önskas er!

    SvaraRadera