måndag 4 april 2016

När jag skrev det här igår kväll så ritade meteorologerna en klar sol över hela vår ort men det stämde inte så bra. Först det där otroliga snövädret i fredags, där hade de rätt däremot, lite sol den eftermiddagen men sedan var hela helgen totalt jämngrå, precis grå och mörk. Vi piggade upp oss med lite goda frukostar, tidningar (ja tidningarna blir man inte direkt uppiggad av men om man läser allt finns det ett och annat guldkorn) och ett och annat mellanmål slank ned också:-), söndagen var första dagen på fyra veckor som jag inte fick liknande astmaanfall av hosta, kanske har det men nu är det ju bättre och jag vill inte medicinera. Har mina egna huskurer och det är ju bättre nu för denna gång.

20 kommentarer:

  1. Så synd att inte solen sken över er. MEN det verkar som om ni har haft det ganska bra iaf.
    Det bästa är ju att du mår bättre. Underbart. Äntligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja skönt att det vänt nu till det bättre, varit envist. Och hoppas på våren, väldigt konstigt väder och ditt var ju otroligt. Och tack, nu tänker jag vara frisk:-)

      Radera
  2. En annan inställning till medicin här :) min kollega hade helt vanlig huvudvärk efter att ha varit ute och festat och tog utan vidare två kodein. Jag var helt förfärad :) men astmamedicin skulle jag absolut ta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, ja jag är ju väldigt anti-medicin som du märkt, och försöker med egna varianter. Druckit två koppar kamomillte varje dag i fyra veckor, usch vad jag är trött på kamomill:-), sen hittade jag lite Sambucol i skåpet och så har jag ju Kaloba:-) och på det en ny nässköljningsspruta med egentillverkad fys, den gjorde susen så nu är jag som ny:-). Fast ibland har jag funderat på det där med lite andningshjälp, idag kom stora maskiner och traktorer och började sopa grus så allt yrde, väldigt intensivt under vårt balkongområde, jag stack iväg hemifrån då och försökte hitta bättre luft.

      Radera
  3. Vilken mysig frukost när det är mulet och grått ute! Nu är jag ju novis och har inte ofta ont någonstans, och har ingen allergi, men så farligt är det väl inte med lite kodein! Det innehåller väl acetylsalicylsyra som ju är lite blodförtunnande. Det är ett gammalt beprövat medel och tar man det inte för ofta tror jag det är ganska ofarligt. Hjälper snabbt vid förkylningar och huvudvärk. Det talas så ofta om Alvedon, men jag tror att det medlet är farligare, om man nu tar något alls. Läkemedelsindustrin styr vad folket bör köpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kodein för vanlig huvudvärk orsakad av festande, nej det finns inte i min föreställningsvärld. Jag föreslog ett glas vatten :) men direkt farligt är det väl inte, det känns bara onödigt.

      Radera
    2. Anna, helt riktigt, för vanlig huvudvärk är det helt galet och fara i det, för gör personen så alltid är ett beroende nära eller finns redan där. Ett glas vatten kan bota mycket:-) och att äta något.

      Radera
  4. Nilla, tack:-), ja gott med lite extra. Nej tror inte heller det gör så mycket att ta ibland, det hjälper väldigt bra mot smärta och fanns ju här fritt förr, minns att mamma tog det vid migränanfallen för då fanns ingen migränmedicin. I UK finns de att köpa i små förpackningar receptfritt. Och det finns både som paracetamol (Alvedon) komb. med kodein eller Ibuprofen komb. med kodein. Sant att Alvedon vet vi endast att de har effekt mot smärta och feber men inte hur det "arbetar" egentligen, så man ska vara försiktig med det. Acetylsalicylsyra finns mer kunskap om hur och varför. Fast jag är en sån där som inte ens tar en huvudvärkstablett nästan:-), efter en op kom de springande med morfin, nej nej sa jag, det räcker med en Ipren:-)

    SvaraRadera
  5. Paracetamol är jag väldigt tveksam till i alla former, tar hellre 1/2 Treo, om jag skulle behöva febernedsättande medel. Sedan får läkemedelsindustrin och reklamen säga vad den vill. Det enda tveksamma är väl att den innehåller en liten del morfin, som väl inte är så bra. Men den har den fördelen att den är inflammationshämmande. Sedan passar den väl inte människor som har magbesvär.

    SvaraRadera
  6. Nilla, fast Treo tror jag inte idag har något morfin tillsatt, förr fanns det fritt men idag är det receptbelagt med den kombin. Och jag tror inte det är farligt alls vid vissa tillfällen, morfin är ju kroppseget egentligen, och om det ges akut under kort tid så är det ok.

    Problemet idag är att läkemedel doseras i för höga konc. både på sjukhus och annars och att folk gör som doktorn säger och tar den höga dosen. Eller ännu värre, patienten blivit omtöcknad av det och får sprutor och då kan det gå snabbt tyvärr med att andningen upphör.

    Min svärfar var rätt pigg när han åkte in till sjukhuset, blev flyttad samma dag till ett sorts sjukhem, maken min reste dit, svärfar sa då att han sett att det fanns ett bibliotek där, då kan vi gå dit tillsammans tyckte han. Så kom en sjuksköterska med en spruta i högsta hugg, vad är det sa min make, det är morfin som doktorn ordinerat var tredje timme för din far har så ont ... men han hade inte klagat över det, så somnade han och fick fortsatta sprutor, nästa dag dog han. Tyvärr var jag inte på plats men när min mamma blev behandlad på samma sätt när jag kom till sjukhuset sa jag genast till om en antidot, ett motgift, det gavs och samtidigt sa en av läkarna att det är ändå snart slut, nu har jag mer kunskap än en hel del läkare så jag visste vad jag gjorde, mamma satte sig plötsligt upp och ville ha kaffe med bulle:-) och pratade som vanligt och sa att hon mått hemskt av behandlingen och varit som förlamad och inte kunnat prata och inte dricka heller, hon låg som ett litet paket vid fotändan av sängen i fosterställning, knappt klädd, ingen hade bäddat om henne, jag blev så vansinnigt arg men jag behöll min diplomati och pratade på läkarspråk och med pondus så jag slog hål på en del förklaringar och använde krångligare ord än de själva så de tappade fattningen men de måste förstås ha sista ordet så "läkarvetenskapen" sa att nu är det snart slut, jag tog hem mamma och hon levde i fem år till. Skrev ned allt till VC på hemorten och läkaren ringde mig och vi diskuterade medicinering bl.a. och vård hemma, läkaren där fick inte minsta information annars i journalen, det stod bara att allt gått så bra.

    SvaraRadera
  7. Din mamma hade tur som hade dig som hade medicinsk kunskap. Väldigt konstigt uttalande av läkaren i din svärfars vård. Hemskt att det finns så mycket okunnighet eller är det likgiltighet på sjukhus och servicehem. - Ang Treo så syftade jag på den receptfria varianten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, jag tror att det är både ock, okunnighet och likgiltighet, hemskt!

      Radera
  8. Läste ditt svar litet för snabbt. Menade förstås din mors läkare och hans konstiga uttalande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, ja precis, jag glömmer aldrig när jag fann henne så, ingen hade kallat på oss heller och dagen efter hade jag ett viktigt område på arbetet som tagit ett halvår och skulle slutföras men jag kände på mig och åkte 15 mil hit mot kvällen, fann allt detta, ordnade en person som kom och vakade (vaktade) återvände till "mitt" sjukhus här och gjorde det jag skulle och sen tillbaka igen. Ibland orkar man mycket och vad jag skulle ångrat mig om jag inte gjort detta, mamma förstod precis vad som hände, vi behövde inte ens förklara så man förstår så medvetandet finns där fast man kanske inte kan prata. Hon förstod hur det skulle gått om jag inte kommit.

      Radera
  9. I takt med att vi alla vet litet mer, upptäcks ju snabbare hur det är ställt med sjukvården. Att fler lever längre beror kanske inte uteslutande på att vården blivit bättre. Jag oroar mig för hur det ser ut i dag. Tänker mest på cancern som brer ut sig trots att vi samlar in så mycket pengar till forskningen. Vi vet ju att varje cell kan bli angripen, är förvånad över att forskningen inte kommit längre där. Eller finns behandlingar, som vi i Sverige inte får tillgång till pga att de är för dyra, tro. Vi står ju och stampar med de gamla invanda behandlingarna än i dag. Bara en parentes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilla, väldigt många drabbas idag i alla åldrar fast nog finns det väldigt mycket pengar till cancerforskning, mer säger vissa än vi hinner använda, det är brist på duktiga forskare och samarbetet med andra länder kanske lite rörigt och så styr pengar och vinst idag, projekt som kan vara vettiga men genererar liten vinst de läggs ned eller motarbetas. Gäller på fler områden. Pengarna skulle fördelas annorlunda anser jag, finns andra forskningsområden som är så viktiga men inget får. Och det är sant, det har inte hänt så mycket i behandlingshänseende, tycker ofta att man gör idag som för 30 år sedan inom vissa områden och då forskas det ändå så otroligt, man blir lite tveksam till allt.

      Radera
    2. Den ifrågasatta Cancerfonden borde verkligen se till att forskningspengarna som samlas in går enbart till cancerforskning och inte bara bröstcancer utan även mer ovanliga former. Hur kommer det sig att det är så lite forskning i Sverige, som ändå måste betala forskare en hel del och pengar borde finnas för allt det som behövs i labben också. Helt "sjukt" är det att vi ligger så lågt. Usch! Nog många som håller med mig där. Ska vi fortsätta samla in till Cancerfonden, och gör pengarna någon nytta där kan man fråga sig.

      Det hjälper väl inte att bli upprörd. Det finns så många områden som skulle kunna förbättras. Projekt startas, men många visar sig oanvändbara och kastas i papperskorgen. Har vi råd med alla onödiga projekt?

      Kunde inte låta bli att göra den här reflektionen.

      Radera
    3. Har samarbetat med forskare sedan jag var riktigt ung, lärt känna så många och många som gjort helt revolutionerande upptäckter som används över hela världen. Allt kändes så seriöst och de var så engagerade, för mycket ofta så deras egen hälsa tog skada, inte var de stenrika heller eller blev. Idag vet jag inte, är så mycket tveksamheter, fast de seriösa finns de också förstås. Men mycket man undrar över annars. Och alla fonder har ju väldigt högavlönade direktorer och en stab som också är högavlönad från de insamlade medlen, personer som fungerar mest som kontorister men har topplöner. Andra får kämpa i motvind med sin forskning och lite pengar men det beror mycket på vad folk tror är viktigt, media gör ju sitt till, vad de skriver om. Och det är sant, finns väldigt mycket forskning som är snarlika, folk som doktorerar på nästan samma sak och efteråt är det ingen som läser den avhandlingen. Mycket är lite av pseudoforskning för att det finns pengar. Och många av de mest begåvade som tar läkarexamen t.ex. vill gå ut i praktik och utveckla sig mer där när alla kunskaper är färska istället för att stänga in sig på ett laboratorium i fem år till. Så inte alltid de mest lämpade sitter där med forskningspengarna, man tar den man får många gånger och sen efteråt blir det inte så mycket mer från det.

      Radera
  10. Ja, därför är det så viktigt att följa vad andra forskare i världen kommit fram till och använda sig av deras resultat, om möjligt.

    SvaraRadera
  11. Nilla, inget är lätt, svårt att veta vad som är seriöst och inte men respektera och ta reda på så mycket som möjligt.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan