fredag 22 april 2016

Bland tigerbaggar och mördarsniglar

http://mitti.se/bland-mordarsniglar-och-lomska-baggar/

Vi var på en väldigt rolig och intressant föreläsning på torsdagskvällen. Maken såg ovanstående artikel i en tidning han läst och berättade att den mannen är en lärarkollegas man och jag har trott mer att han är konstnär och det är han kan man säga men på flera områden. Har ju medverkat i TV och i Beppes program och tillverkat rekvisita till dem och allt till Svt:s Muminfilm. Och så gör han modeller av insekter m.m. och denna han visade hade allt anatomiskt hur den rör sig, flyger, använder känselspröt och punkter. Han har studerat naturen och främst dess småkryp men stora kryp med för den delen sedan han var en liten pojke, har rest mycket och dokumenterat världen över. Och blommor och örter kunde han allt om också. Var otroligt trevlig, mycket humor, lite engelsk tyckte jag, och oerhört vänlig i sitt sätt och artig när folk ville ställa frågor, ja de var artiga också och hade själva en del roligt att berätta.
Nu känner jag mig lite nöjd med alla blommor på balkongen för jag gör ju en del nytta för vår miljö och naturen. Och för människan! Vi har mycket humlebesök och det är väldigt bra, de har endast videkissarna denna tid så de är oerhört viktiga att de bevaras sa han och så min balkong då med vår biotop:-). För det kommer en hel del humlor och de flyger in i varenda blomma innan de flyger vidare. Väldigt stora är de och fina att se.

Han kunde härma varenda syrsa och vårtbitare, även arter i andra länder, det finns verkligen mängder, nu ser jag skillnad på hona och hanne också och kände igen vissa läten. Han är expert på getingar och visade samtliga arter och deras bon, vad olika de var i byggteknik. Och sköra. Så hade han en otroligt stor fjärilssamling som han fått ärva av en annan forskare och vilka vackra sorter det finns. Nu förstår jag med varför plötsligt citronfjärilen dyker upp så tidigt på våren, den första vi brukar se på landet, den övervintrar som den är och bara flyger upp plötsligt när den ser solen:-). Han vårdade ängar med dess blomster och informerade om vad de betydde till dem som kom plötsligt och bara klippte ned allt när det blommade som vackrast, varför man ska vänta.

Liten trevlig paus blev det med god cider och Marianne choklad i olika sorter. Sen berättade han lite mer och visade mycket foton.

Innan googlade jag på Villa Skönvik, vi hade ingen aning om var det låg och jag hamnade via Google Maps först i Strängnäs, sedan i Victorias och Daniels nya sommarvilla på Öland men kom till slut rätt för det stod att man måste parkera vid torget här och sen gå en bit och bra att veta vart:-). Och precis när vi skulle åka blev himlen kolsvart, såg konstigt ut och på vägen sedan störtregn, som en ruggig höst kändes det men så bra vi kom iväg. Ibland är det bra att bara göra. För det blev en så trevlig och lärorik kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar