torsdag 31 mars 2016

Tragedier

Fler och fler äldre vräks från sina bostäder i Sverige och det mest p.g.a. att de borde haft plats på ett äldreboende men blivit nekade det. De åldras och kan ha blivit dementa, förra året gällde det 211 äldre personer. De har ju pengar och pension men glömmer att betala sina räkningar och hyran, lägger dem på olika ställen och får inte ihop det. Har inga anhöriga som kan hjälpa dem. Hyresvärdarna beslutar om vräkning vid hyresskuld och vad jag förstår kontaktas socialtjänsten. Vad som sker med den vräkta sägs det inget om, det har varit program i radio och TV om detta för bara från förra året har det skett en större ökning av drabbade. De kan också vara sjuka och förr skulle de haft ett annat boende, idag hittar hemtjänsten dem i dåligt skick och de kommer till akuten och blir liggande där. Med sådant som skulle klaras inom äldrevården, ja om det boendet fungerar. En del har stort behov av hemhjälp dygnet runt så det är ingen vinst för någon att de fortfarande bor hemma. Och många vill inte bo ensamma när de är sjuka utan ber om annat boende.

Andra äldre vräks när de inte klarar städning och det kan förstås blir förskräckligt så att grannar klagar eller det är sanitärt en fara. Skulden vid vräkningarna är ofta väldigt låg, under 10000 kronor.

Det borde finnas någon typ av kommunjurister som kunde hjälpa dem som ingen anhörig har. Undersöka varför ingen hyra betalats och hjälpa istället för att stjälpa. För hemsk situation för dem att bli hemlösa.  

Barnfamiljer som vräks får ofta ett boende betalt av socialen på något vandrarhem eller hotell, det skulle vara billigare och bättre om de fick mer hjälp innan och väldigt mycket billigare att betala deras ordinarie hyra än hotellnotor. Fast det berättas om mammor som sovit på en parkbänk också med sitt barn, här i storstan. Som hamnat utanför hjälpen.

Vi borde inte ha några hemlösa alls.

4 kommentarer:

  1. Så sorgligt. Usch, blir ledsen. Man kan ju tycka att det borde ges hjälp då hyran uteblir.
    Inte lätt att bli gammal. Fy och usch.
    Nu är jag tillbaka på heltid igen.
    Hoppas att allt är bra och att du tillfrisknat!

    SvaraRadera
  2. Annika, Sverige har ju inte så väldigt många invånare och väldig koll verkar det ju vara så konstigt att man inta kan hjälpa innan det går för långt. Sorgligt tycker jag med.
    Ska läsa hos dig nu och tack, det blev långvarig "sjuka" och inte bra än men går åt rätt håll.

    SvaraRadera
  3. Detta är ju fasansfullt! Stackars människor som säkert skött sig hela livet och sen plötsligt blir vräkta med den skammen som det innebär. Alla är väl inte fullt dementa när de blir vräkta och förstår situationen. Det borde verkligen finnas någon i kommunen som fastighetsbolaget kan kontakta om de misstänker att någon som vanligtvis betalar hyran i tid har slutat med det (och de har väl ålder registrerat kan jag tänka mig)...det vore ju så mycket lättare än att börja avhysa folk hit och dit?

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten, ja jag tycker också det är ett dåligt skydd och så utsatt personen blir och som du säger är ofta helt medveten om allt ändå trots att vissa saker börjat falla. Ja visst borde det finnas någon sorts hjälp, vore självklart, de ser ju om hyran t.ex. uteblir en gång men aldrig gjort det tidigare, personen kan ju också vara inlagd på sjukhus och har ingen som ordnar med ekonomin. Så hårt samhället är, fy säger jag och många gamla klagar aldrig, blir bara fösta hit och dit.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan