måndag 14 mars 2016

Tja

Kanske skulle hungerstrejka jag med: http://www.svd.se/hungerstrejkade-i-matprotest.

Det här är ju sån där eländig potatis som svenskar lever på sen den kom hit, räddat livet på många, den och kålrötterna, när de tog slut emigrerade över en miljon och till vad som helst och till något okänt och många många hamnade i misär och dog, unga som äldre. Vi hör mest solskenshistorierna och om de som fick framgång eller i alla fall ett normalt liv men det fanns mycket annat som slutade i elände och katastrof.

Ja och så äter vi sån där naken fisk som det stod om, det gör vi ofta, panering är inte så vanligt här och fiskpinnar räknas knappt som mat. Inte blev det mycket grönsaker heller, den där paprikan la jag tillbaka i grönsaksdisken och det gjorde flera med mig, de var hiskeligt dyra och inte så fräscha priset till trots. Vi har minst ett halvårs vinterkyla i detta land, mörkt, grått och kallt den mesta tiden, mycket snö och regn, vi bär sedan förhoppningar om att någon sommarmånad med sol och värme ska komma. Inte dignar landet av blommor, grönt eller frukt heller. Under de här kalla månaderna importeras det mesta och är av rätt dålig kvalitet men dyrt. Förvånansvärt dålig kvalité på maten idag till höga priser. Och vad våra skolbarn och gamla får på tallriken törs jag knappt tänka på, kanske skolmaten är något bättre än på slutet av 80 till 90-talet, vet inte om ni minns, jag får rysningar, kemikalier i en obestämbar röra som geleade sig så att det skulle se rikligare ut och ingen potatis till eller frukt. Vi lät våra barn ha det så. Förskräckligt, fattar inte att ingen sa något, jag undrade vid de besök föräldrar fick göra någon enstaka gång men övriga var stumma.

Förstår att det blir konflikter och besvikelser, många som kommit hit nu bär med sig svåra trauman och har förlorat allt det där fina som de växt upp med och allt har vänt. De fattigaste är säkert kvar och de som kommit vana med ett gott liv, och så blir det stora besvikelser tillsammans när maten inte ens är på långa vägar som de är vana vid.
Och att bo tätt och även med dem de varit i konflikt med i sina länder. Tycker ändå synd om personalen som i detta fall verkat anstränga sig och jag kollade upp boendet, de har många verksamheter inom vård och omsorg, det här är en del bara och tänkte modernt och sunt att vi ska laga maten från grunden. Med egen kock anställd. Sker inte på många skolor, äldreboenden eller i vården idag. Inte alls troligen. Men det är mycket att informera om, hur det ser ut här i vårt land, men svårt att nå fram och tolkar är det brist på. Allt kostar också enorma summor. Många gör nog så gott de kan av de anställda. Och en bra förändring vore väl om de på boendena själva kom i praktiskt arbete med mat, städ, tvätt, läxhjälp, sysselsättning med barnen o.s.v.

Ja maken och jag har influensa, jag hostar så förskräckligt nästan oavbrutet, trött på det för mageländet är inte bra än fast en vecka gått. Och influensa hade vi i höstas också men maken blev smittad i skolan igen och trots att vi bosatte oss i varsin ände av hemmet så blev jag smittad och jag blir alltid så sjuk i sånt. Så jag strejkade när jag tagit fram ärtpåsen, jag orkade inte värma dem, så det fick bli lite "naket" men väldigt gott. Idag äter vi inget alls. Idag var den blivande 70-åringen ledig men imorgon tänker han åka till sina elever, rektorn ringde nyss och vill förhandla om nya ljuva tider;-) men det orkades inte med idag att tänka på och jag tycker som maken att nån måtta får det vara. Vi får se, de ska ha undervisning hela sommaren också så eleverna inte glömmer allt under långt uppehåll som man sett att de gör.
På den nakna fisken är det dill och ingen förstår det där med naken om man inte läst artikeln jag länkat till. Men jag tänker på så många detaljer det ska upplysas om och det vi är vana vid eller är självklart för oss är lätt att glömma. Sedan kanske det borde finnas en viss ödmjukhet när man får sätta sig till dukat bord. Och får allt annat också, men väntan och oron tär förstås och det blir de närmaste och lägst betalda på golvet som får ta frustrationen, så som det är på många arbetsplatser.

4 kommentarer:

  1. God bättring ni båda! Ett tag läste jag vissa ämnen på halvfart för att senare söka in på Lärarhögskolan. Det blev inte av, blev för jobbigt med allt annat runt om. Är glad att jag ändrade riktning, för som det ser ut i dag får vi vara så tacksamma över att äldre lärare eventuellt kan vara kvar. De är för det mesta bra pedagoger. Men det är nog svårt att stå ut med oredan i klassrummen i dag. Man får ju se skräckexempel på det via SVTs Nyheter ibland. Det är ingen lätt situation vi svenskar har satt oss i. Det är så mycket som måste göras för att allt ska fungera. Nykomlingarna är ju för det mesta från en för oss främmande kultur och vi måste anpassa oss.

    SvaraRadera
  2. Nilla, tack:-). Lärare kan idag välja och vraka verkligen och på ett sätt är det bra, de skickliga och välutbildade ska kunna få erkännande för det och undervisa på skolor där elever vill studera och lära sig. Så de skolorna plockar direkt de bästa och till en mycket högre lön än det någonsin varit. Intressant att se den utvecklingen, det går att ge en bra lön vid behov tydligen. Maken kan inte klaga heller men kan inte nu börja söka nytt igen, men hans bästa kollegor ser möjligheterna och slutar snabbt mitt i terminerna. Inte lätt att vara rektor idag. Och det skulle inte gå utan de äldre lärarna, jag är ändå förvånad att de som gått i pension kommer tillbaka. Maken hann aldrig göra det, han har jobbat på.

    Och när det gäller alla nytillkomna så blev det otroligt mycket arbete och rörigt för många yrkesgrupper. Och det är väl ofta så att de som gjort denna resa är de som är vana att ta sig fram och är starka och då inte tänker sitta tysta här heller, är vana att ställa krav. Och vill ha tydliga svar. Här är vi nog lite otydliga med det mesta och jag förstår många i olika yrken som poliser, brandmän, ambulansförare, socialarbetare som arbetar direkt med allt nu, de är både lite rädda och försiktiga, inga lätta uppgifter de har. Gäller även lärarna.

    Politiker borde följa med ut i natten och på sjukhus och i skolor och se, de skulle lära sig mer om verkligheten och få kunskap om ekonomi och hur pengar ska fördelas så de hamnar rätt, det är rörigt och jobbig i vårt land, minst sagt, tröttande för oss alla.

    SvaraRadera
  3. Jag har börjat plugga tjeckiska ordentligt ;)

    SvaraRadera
  4. Anna, bra, ja du är så duktig med språk så även ett svårt kommer att gå bra för dig. Vi pratar också om det, särskilt far din:-), men det är dyra hus och lägenheter i Prag. Kollade lite längre bort men fortfarande dyrt, otroligt fina och välbyggda är de. Hög standard och välisolerade, fina material i inredning. Men väldigt svårt språk.

    SvaraRadera