söndag 27 mars 2016

Lite smått och gott

Salt och surt också, gjorde först en röra på örtkryddad färskost med räkor i och la det på Finncrisp, allt ekologisk från krydda till bröd, de där små knytena gräddades och en liten pajbit till slank med, och så en stor kopp engelskt te, det som görs eget på det finaste av slott.
Något påskgodis tyckte vi skulle finnas, behållarna för smågodis var i stort sett tömda, i torsdags fanns en hylla med chokladklubbor från golv till nästan tak, helt tom nu. Köpte lite surt godis i påse och en lite salt chokladkaka. Smågodis som ligger öppet så där köper jag aldrig numera, gör undantag ibland för dem med papper om.
Kollade innehållet på de syrliga bitarna, som låg i påse, lite typ Winegums men mjuka inuti. Gelatinfria helt och färgerna kom från paprika, gurkmeja, spenat, brännässla, apelsin, äpple, sötpotatis och morot, låter som rena hälsokosten:-). Ja gott med nåt lite syrligt ibland.

Mötte en liten flicka med det största påskägg jag sett, kanske en meter långt och brett, verkade tungt.

Hittade lite till balkongen, slog till med fem buskplantor, vet inte om det är för tidigt att plantera men grävde ned tre stycken på balkongen, två får vänta till stugträdgården. De på balkongen var "Belle Etoile" är nog någon typ av schersmin och lär dofta ljuvligt. Tänkte mig ett paradis där ute och när jag planterade såg jag att jostabärbusken börjat knoppa, små små gröna blad, härligt!

Så mycket mer hände inte denna dag, hostar och snuvan sitter i, men kan styra det och hostar inte bland folk, trötthet också, i kassan lät tjejen ungefär som jag när det var som värst, hon hostade ned i armvecket oavbrutet och gjorde pauser, jag gick till andra kassan:-), tänkte hon kan ju ha en annan variant än min och nu räcker det för min del. Hon hade förstås lovat helgjobb och gick ändå, inte så bra i livsmedelsaffär.

En man som såg ut att vara vid gott mod, han hade köpt ett par flaskor med läsk men de där tunna gratispåsarna håller inte så bra så han tog dubbla och bad mig hjälpa honom att hålla upp en. Talade perfekt engelska och lite svenska, kände igen honom från sittandet på marken. Han såg glad ut att kunna köpa ett par drickor. En del har rest tillbaka till sina länder, andra är i kyrkor denna tid, de har respekt för påsken och många av dem har en tro.
Annars har samhällsbilden också snabbt ändrats, det är mycket unga pojkar och män hela tiden i rörelse, ofta tre och tre tillsammans, överallt, inte sett några flickor alls, och det är väl få som kommit ensamma av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar