tisdag 29 mars 2016

Ingen tok

Nej inte alls, och nu är de också planterade på balkongen, fem buskar ska snart? rama in hela stora balkongen i grönska och dofter är det tänkt. Trodde de gula buskarna var ölandstok men de hör till fingerörtssläktet Potentilla som i sin tur hör till familjen rosväxter. Men förr ingick ölandstok i detta men har fått ett eget toksläkte med det vetenskapliga namnet Dasiphora fructicosa.

Hade en liten trädgårdsdag i solen på balkongen, slängde lavendeln för tyvärr såg den ut att sakna liv efter vintern, konstigt så svårt den har att överleva trots att den var planterad i isolerad stor zinkbalja. Ett par rosor gick samma väg men jordgubbarna anade jag liv i och fick flytta på sig lite bara. Nu planerar jag att rycka i låset när den där butiken får sina vårplantor som kostar hälften mot på andra ställen och dessutom är av mycket bra kvalité. Ska köpa massor, till balkong, stugträdgård och till kyrkogården.
Och det knoppas i jostabärbusken som växt sig stor som ett träd, det finns hopp
Och den här ska bli som nedan:-), dröjer bara ett litet tag ...
Sådana ska snart dofta och blomma
Påskliljorna är så fina och håller bra ute, slår ut vartefter och lyser fint i vårsolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan