måndag 8 februari 2016

Folkomröstning i Schweiz

5 juni i år ska alla medborgare där rösta om medborgarlön som första land i världen. Rätt intressant tycker jag att testa det och se hur det utfaller efter något/några år skulle vara än mer intressant.

Alla vuxna ska få 21000 i månaden, så de som studerar kan göra det utan att tänka på om de har mat eller böcker för dagen och tak över huvudet utan kan utbilda sig i lugn och ro, vilket jag tror att många gör hur det än är. Alla barn ska få 5200 i månaden. Och alla arbetslösa kan pusta ut.

Alla instanser kan läggas ned som kostar vansinnigt med pengar, som försäkringskassa, arbetslöshetsinstanser, sjukpenning, socialkontor som sköter pengahantering, sjukpension, arbetsvägran som kostar pengar, senast nu står om fall här som inte vill ha de jobb som Arbetsförmedlingen hänvisar till och de fallen går upp i våra rättssystem, överklagas och ska upp i Hovrätten, kostar massor i tid och advokatkostnader för samhället. Allt sådant kan läggas ned för blir någon sjuk har de pengarna som förut, arbetslös har samma o.s.v. Stressen och oron minskar säkert för många och man tror att någon procent endast skulle sluta arbeta, för de flesta vill ändå vara verksamma i sina yrken, utbilda sig och ha en högre lön. Och kanhända det finns förpliktelser för dem med medborgarlön att hjälpa till var och en efter förmåga med något ideellt.

Fast det finns de som i svensk press tror att detta är början till slutet:-), det tror inte jag, är värt att pröva men inget är bestämt, beror på hur folket röstar.
                                     Ett solbelyst annars kalt träd får illustrera detta som kanske blir ljusare tider för en del, ja det ser kalt ut annars men blev annorlunda med solljuset:-)

4 kommentarer:

  1. Anna, jag tycker också det, rätt intressant, flera länder funderar på det också. Troligen kan mycket sparas in när det gäller myndigheter och instanser som då inte behövs.

    SvaraRadera
  2. Annika, ja jag tycker också det:-), mest för att det är intressant, hur har det gått efter ett år? Fungerar det bättre än det "vanliga"?

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    1 timme sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan