måndag 18 januari 2016

Svensk i världen

Intressant och positivt att läsa om svenskar som har visioner och gör mycket, undrar hur de vågar? Och inte skrivs det om dem heller och blogga har de nog inte tid med, inte när de bor här. Svenska Mirjam som är lärare, utbildad i Uppsala och Preston från Kanada har jobbat tillsammans ute i världen i tio år och är nu sedan fyra år i Nepal, Asiens näst fattigaste land med 40%-ig arbetslöshet och en medeldagslön för en arbetare är fyra dollar. Landet har 28 miljoner invånare. Många söker arbete i övriga världen, i arabländerna men även i Europa. Nu har landet demokrati och nyligen en ny konstitution som inte gillas av Indien sägs det även om Indien anger andra orsaker som gränsoroligheter, de har infört gränsblockad mot Nepal vilket medför stora svårigheter då importen omfattar 90 % därifrån. Så det är brist på det mesta, från bränsle till mat. På bussarna som ska föra arbetare till sina jobb är också busstaken fyllda av människor.

Ja där driver paret ett socialt företag som tillverkar textilier och kläder och de anställer flickor och kvinnor främst som farit illa eller är i rikszonen, enligt Unicef är det 7000 flickor i Nepal som säljs och de flesta av dem till Indien varje år.

Här i företaget får de förutom arbete skolutbildning, inte enbart i att läsa och skriva utan i flera ämnen. Och lära sig ett yrke. 36 kvinnor är anställda idag och paret önskar starta en verksamhet till där kvinnor kan arbeta hemma, många i befolkningen har fyra timmars vandring innan de når en väg, bara sånt!

Här i huvudstaden Kathmandu fanns familjen som har tre barn när den stora jordbävningen drabbade Nepal i våras och mycket av förödelsen finns kvar och 9000 dog, många skadades och många hus blev ödelagda. De har sina egna små barn i skolan om dagarna och idag är det efterskalv då och då och barnen i familjen har lärt sig att bedöma dem efter Richterskalan. Skratt och humor är en förutsättning att klara sig säger mamman, genom alla utmaningar, påfrestningar, lidanden och trauman, att det går på något sätt och att man kan göra skillnad, hon som aldrig glömmer att noggrant dra för alla gardiner mot eventuella glassplitter. El har de några timmar per dag och kallt inomhus.

Ser på hemsidan så fina kläder som görs, de får beställningar och har även egna kollektioner. Glad att barnen är med föräldrar idag, förr så åkte de oftast ut och lämnade sina barn här hemma eller på något internat. Även min makes föräldrar hade en släktings flicka, 10 år, boende hos sig i ett par år, föräldrarna var i Kina, pappan blev skjuten där och mamman kom tillbaka ensam, en säkert mycket jobbig ålder för en flicka att bli lämnad i och hon visste ju inte för hur länge. Ja sånt finns det många blandade berättelser om från de vuxna barnen senare. I det här fallet åkte den flickan iväg själv till ett land långt borta som vuxen, hon hade utbildat sig till sjuksköterska och lärare inom det, skrev en lärobok jag läste långt senare innan jag mött min make och bor idag i Australien:-).

Den här familjen har när de inte kan ta ut egen lön hjälp utav EFS-kyrkan i Sverige som hon tillhör.
Här en länk till företagets hemsida och det går att kika runt på många sidor där:
Företagets verksamhet, gör så mycket fint!

Nepal har världens högsta berg, Mount Everest, 8848 meter, det är en otrolig höjd, ett så vackert land men så fattigt, utbildning är vägen att få det bättre och att kunna leva lite tryggare med mat för dagen.

Har inget foto på världens högsta men ett berg i Schweiz jag for utför en gång, ja många gånger förstås:-), så det får illustrera dagens inlägg:
              Ja det var högt det med tyckte jag och så fint med de små husen här i Alperna, men här är människan välmående och rik, på pengar i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Min moster var i Nepal och fotvandrade i fem veckor på 80-talet. Det är ngt hon fortfarande talar SÅ varmt om. De gick ganska högt, så högt att höjdskillnaden kändes av. Skulle gärna åka dit. I Karolinas acting class på Elon går en kille som är från Nepal. När han kom till Elon hade han han aldrig förr satt sin fot utanför Asien. Ganska coolt att han hamnade just i Karolinas klass om 12 på Elon, måste jag säga.
    Fascinerande land. Jag skulle gärna åka dit. Gärna vandra.

    SvaraRadera
  2. Annika, åh så spännande, den resan glömmer hon förstås aldrig, tror det är otroligt intressant och vackert.
    Vilken kreativitet av killen att ta sig så långt och så kul att han går i Karolinas klass, vad man lär sig av varandra, det är så självklart i USA och UK att mötas med olika nationaliteter, vi har mycket att lära. Här på min ort omtalas nu det fantastiska att begåvade invandrarelever, flickor främst, bussas hit och lärarna har svensk-engelsk undervisning med dem och de är tydligen otroligt ambitiösa och missar inte en sekunds undervisning och lär sig i rekordfart. Ja lärarna och hela skolan lyfts fram att de gör detta men så frågade en journalist hur det sociala var, jo ingen flicka hade blivit tilltalad en endaste gång av en svensk elev och inte vågade de själva säga ens hej till dem. Är lite så tyvärr, fast det skulle kunna drabba även en svensk elev som man inte anser hör hit, vet inte vad man skall gör åt sådant, det börjar i hemmen antagligen.
    Ja kanske du tar en tripp till Nepal, du får berätta sen, jag tror att jag är för gammal för sådana äventyr men man vet aldrig, haha.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan