lördag 2 januari 2016

Sista paret ut

Oj, vilka minnen det väcker när jag läser om skoaffären som nu avslutas efter mer än hundra år, landets näst äldsta skobutik och suverän var den även om jag inte minns mitt (med mammas hjälp) första skoinköp här:-):
http://www.unt.se/uppland/heby/sista-skoparet-ut-i-ostervala, intressant att läsa är det och titta gärna på fotona som finns med i artikeln

Jag har minnen från hans far Gunnar som var en otroligt serviceinriktad trevlig man och alltid fick fram det bästa och var noggrann att skorna skulle kännas bra på foten och att alla kunder tog tid på sig och inte handlade förhastat.

Att hans son tagit över visste jag sedan inte men Ulf och jag gick i högstadiet tillsammans i tre år i en jättebra högstadieskola varifrån jag har bara fina minnen, Ulf var en väldigt trevlig och snäll klasskamrat och jag minns att han tecknade och målade fint och haft utställningar sen.

Men så för ca 10 år sedan hade vi en jättetrevlig återträff alla nior och vi var på efterfest hos Ulf i hans fina hus. Först var det middag, mycket prat och dans på Gästgivargården och sedan fortsättning till morgonen grydde hos Ulf. Han hade lite som ett museum också med intressanta skor som varit utlånade till Dramaten och liknande i film och föreställningar som vi tittade på.

Det var då jag fick veta att han fortfarande hade skoaffären och lite längre fram när vi var här igen så köpte jag två fina par skor, ett par är utnötta, det andra paret lite använt men har tjänstgjort ett par gånger som promenadskor på Englandsresa. De ska jag vara rädd om nu när denna epok är över. Och jag förstår precis att det ändå är skönt att avsluta ett långt arbetsliv och vi är ju lika gamla (unga;-)).
De blå skorna i mocka, så sköna på promenad
Gästgivargården

4 kommentarer:

  1. Härliga minnen!
    Jag har aldrid varit på någon klassträff. Skulle vara kul, men orkar inte dra igång det själv.
    Ha en god fotsättning på det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena, Det var väldigt trevligt och skulle gärna ha en från gymnasiet i Uppsala också men det är mycket jobb, det såg jag här, innan med allt och skulle inte heller göra det själv.
      En god fortsättning önskas dig också och ett gott år!

      Radera
  2. Läst om alla hästgårdar också :)

    SvaraRadera