lördag 9 januari 2016

Så kom den

Det blev en väldig vinter här igår, oj vad det snöade och oj vad svårt det var att ta sig fram, inte tillstymmelse till någon plogbil så det var bara att halka runt i drivorna, svårt för man såg inget av vad som fanns under som var trottoaren började eller slutade. Och vad folk klädde på sig, stora sjok:-), jag menar vi har haft vinter förr och det var inte minus 41 som i norr någonstans men snön blåste rakt i ansiktet och det kändes hela kvällen sen om kinderna. Vackert på sitt sätt men alla foton är med gråtoner för det snöade hela tiden så vackrare i verkligheten. Och åh vad skönt det var att komma hem och in igen denna dag. Med varma kläder fungerar det dock bra, ullmössan, fårskinnsvantarna och ullhalsduken åkte fram och det var skönt att ha. Ull är toppen och värmer gott!

Pendeln rullade konstigt nog, allt hade annars yrt igen, ingen början inget slut, ett vitt fält där det ska vara gator och trottoarer
Trappan som leder ned från parkeringen var farlig, inget sandat eller plogat någonstans, vi kanske inte har snöröjning längre...ja allt är ju upphandling idag och ingen ska frivilligt göra något, tveksamt om saker och ting blivit bättre...
 Fåglarna blir matade i vårt bostadsområde, tror det är koltrastar och det var många, både i snön och uppe i träden. Koltrastar har blivit mer en stannfågel och dessa kallas i så fall för stadskoltrast om det inte är starar för jag ser ingen orange näbb, de blev kanske förvirrade i år och glömde att flytta:-), mat får de i alla fall och är rätt runda.

4 kommentarer:

  1. Usch så gräsligt mycket snö, skulle inte orka med det :)

    SvaraRadera
  2. Anna, du har ju minnena att glädja dig åt:-), när jag såg pulkabacken blev jag lite sugen, klär jag mig i en skidoverall kanske ingen märker att det är jag;-), annars blev både far din och jag väldigt trötta, han körde ju bilen i snöovädret till jobbet. Värst av allt om det skulle stanna i fyra månader, januari kan ju gå an. Ser att det är väldigt svårt här för äldre, de kan bara inte gå ut och ta sig till centrum.

    SvaraRadera
  3. När jag ser dessa bilder blir jag liiite sugen på snö! Men här blir det ju aldrig nån idyllisk snömassa med mjuka täcken. Genast blir det slask eller alldeles svart och äckligt. Det ogillas. Det ska tydligen snöa i veckan så vi får se! ;)

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten, färre barn i pulkabackarna mot när du och Anna var barn, då var det fart:-) och när jag gick förbi en förskola var inte ett barn ute, kanske snön kom så tvärt så att de inte hade lämpliga kläder. Och visst är det fint ett tag, så där en månad räcker gott. Kul om ni får snö så barnen kan leka lite i den.

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    1 timme sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan