onsdag 27 januari 2016

Nu är det ordning,

på alla papper, köat och väntat, bara så där 48 stycken före men vi tar ditt samtal så fort vi kan, inga extrapengar blev det men jag fick svar på en del undringar och ett underlag på alla arbetsår och det hade jag nog inte tänkt på om inte maken gjort detsamma och för honom lönade det sig, blev några tillägg. Det blev det inte för mig, fick i alla fall reda på det där om de tio arbetsåren som gick från systemet stat till systemet landsting och därmed försvann, inte till allmän pension men den inbetalade tjänstepensionen från arbetsgivaren och mina pengar offrades och gick till "systemet" vad nu det är.

Så är heller inga sommarjobb medräknade varken till allmän pension eller tjänstepension även fast arbetsgivaren betalat in av mina pengar till båda, de går också upp i "systemet" för det är en tidsgräns för korttidsarbeten. Gäller även alla dem som arbetar här och där på vikariat korta tider, de får inget. Väldigt konstigt. Men alla bidragstagare och sjukskrivna får pengar, deras ersättning räknas in i pensionssystemet. Ja för alla arbetstagare också som är sjukskrivna ibland så räknas det in som grund.

Sedan något att tänka på för alla studerande som arbetar vid sidan av sina studier för att ha råd att äta och bo, om de då har ett extrajobb några månader på ett café t.ex. eller som vårdare eller barnvakter och måste söka nytt jobb då och då, så är det inte pensionsgrundande alls. Igen fast deras arbetsgivare betalar in för deras pension. Om det är under tre månader hos samma arbetsgivare. Andra längre gränser finns också. Det är en hel vetenskap detta och det finns säkert tusen olika bestämmelser beroende på vilket yrke man haft och var man arbetat. Det är drygt tusen anställda på pensionsmyndigheten idag och de behövs säkert. Och bestämmelserna ändras lite då och då och fonder som folk valt att spara i är över 800 stycken att hålla reda på. Det debatteras en hel del att detta inte kommer att fungera i framtiden.

Mina studielån som jag betalat tillbaka säkert det dubbla av fram till 50 fyllda de var heller inte pensionsgrundande. Men det är ändrat från år 1995 och räknas idag som den inkomst det är att försöka leva på och ingår i pensionsunderlaget. Men inte förstås studiebidragsdelen.
Så kontentan till alla flitiga studeranden det är att de helst ska se till att ha ett kontinuerligt extrajobb hos samma arbetsgivare om det är möjligt.

Och en annan sak jag tycker är viktig är att på högstadiet skulle det vara mer undervisning om samhället hur det verkligen är. Jag tycker att fysiologi är ett annat viktig ämne hur människan verkligen är uppbyggd och vilka funktioner allt har, det är allmänt bristande kunskap om det och sedan någon mer form av samhällskunskap av kompetenta.

Nu går föreläsningar land och rike runt om pensioner t.ex., jag var inte fysiskt på plats utan laddade ned en men inte ens där visste han om detta med sommarjobb och korttidsjobb. Inte om stat och landsting heller.

Lite kuriosa i sammanhanget, det sägs att det första ord nyanlända lär sig är handläggare:-), kanske vi alla skulle få lite "handläggning". De flesta låter nog allt rulla på och tänker att någon annan sköter det men bra att veta ändå vad allt grundar sig på fast ibland är det helt ogrundat faktiskt, väldigt mycket konstiga bestämmelser och beslut men bra att känna till dem också. Snart så, rullar de in;-):

4 kommentarer:

  1. BRA att det är gjort. Måste kännas så skönt.
    Visst skulle man redan på högstadiet behöva få lära sig mkt mer om hur samhället verkligen funkar.
    Men du, nu vet ju du var du ska tillbringa dina pensiodagar! På en båt! Antingen på floderna eller på de 7 haven!
    Härligt ;-))))

    SvaraRadera
  2. Annika, ja det är mycket som skulle kunna tas upp i undervisningen, mycket mer livskunskap så att unga får bra verktyg med sig.
    Ja tror det blir flodbåt, så fint att vara nära stränderna och se alla stackare som bor fast i sina hus, haha. Ja jag skulle kunna tänka mig detta, säkert inte när jag var yngre, men nu, rikt folk kan förstås vara jobbiga men då är vi i vår studio om det blir för mycket:-)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker mest på att jag verkligen inte gillar de nya pengarna :)

    SvaraRadera
  4. Anna, ja haha, det gör inte jag heller, har rent svårt att se hur de gjort med fina Astrid, vet vilket foto de haft som förlaga och där är det "hon", här är uttrycket förstört, ja rent hemskt enligt mig. Är bara Evert Taube som är sig lik. Fast det var bättre förr:-)

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan