lördag 9 januari 2016

Hon räddade stjärnorna

Skönt, det blev "tittbart" och "sebart" med Amanda, lite synd att hon inte berättade om tiden när hon var fattig och överlevde som hembiträde i engelska familjer på sydkusten och i och med det fick boende, mat och lite att leva av också. Skulle varit intressant men tiden räckte nog inte riktigt till och hon var ju ingen som direkt grävde ned sig utan nämnde bara att hon var fattig en tid, detta var innan plus 40 och flickorna. Tufft liv, begåvad och stark, väldigt skönt att det blev en annan riktning på programmet, man blev ju illamående av de två föregående. Och då menar jag inte av att höra om svåra barndomar, vilket Amanda hade också minst sagt, utan beteendet i de förra programmen.
Sedan lyssnade vi på trettondagskonserten, fin, med Erik som konferencier och det uppdraget utförde han lite som i sina barnprogram och publiken verkade gilla det.

Så hittade jag en alldeles utmärkt informationsfilm på nätet, en timmes föreläsning av en tydlig och redig karl om pensioner. Det blev nytt 2010 med pensionsmyndigheten som har hand om allt och denna film är från 2014 och redan har något ändrat sig igen till det sämre av nuvarande statsminister, t.ex. när man arbetar efter 65 år men någon förklaring har ingen hört. Och märkligt eftersom så många pensionärer rings in för att återgå i bristyrkena, nu särskilt med den anstormning av människor vi har i landet. Att då villkoren är försämrade ger konstiga signaler. 

Denne man som berättade utmärkt sa att sådana där inbjudningar som dräller in ska vi helst strunta i för det rullar på rätt hyfsat ändå, det här var en inbjudan nu till mig med mina vänner, med middag, dryck och filmen: en man som heter Ove, allt gratis och sedan ska vi placera våra pengar;-).

Det finns drygt 800 fonder att placera premiepensionen i och i vissa av dem försvann över 30% av pengarna medan i den jag och nästan hälften av befolkningen har, alltså gjorde ingenting, så går ca 5% bort bara. Så det var ett klokt val, ja det var ett val det också, fem fonder kan man välja och trixa med livet ut, de går att ägna pensionärslivet åt. Enda sak man kan förändra, allt annat är fast från den dag man tar ut pensionen.

Sedan när det gäller garantipension, den som alla får som ej yrkesarbetat, så måste man ha bott i 40 år i Sverige men undantag ska göras för flyktingar. Men sånt kan ändras hit och dit.

Hela pensionen, allmän-, tjänste-, privat-, beräknas på livsinkomsten och den får alla som är svenska medborgare.

Och så för att krångla till det ytterligare så har alla som är födda t.o.m 1953 någon rest av ATP, finns inte längre annars.

Och har man fött barn så räknas fyra barnår, 75% av årsinkomsten året före räknas som pensionsgrundande och strateger föder då barn vart femte år sa han för att vara på den säkra sidan.

Många födde ju barnen tätt förut för att få samma föräldrapenning för nästa också, men det tog han inte upp och det kanske är ändrat.

En sak som jag inte alls visste och inte maken heller som säger att han vet allt om just pensioner;-), det var att vi alla ser att det står en summa i våra orangea pensionskuvert om arvsvinst från avlidnas pensionskonton, det visste vi dock, de pengarna är viktiga för vårt pensionssystem och bättre ju fler välavlönade som dör. Systemet bygger på att vi ska leva 16.5 år efter fyllda 65 men många blir äldre och då skulle inte pengarna räcka till svenskarnas pension. Det nya vi lärde oss var att det är vår egen årskull som vi ärver.
De som är födda 1945 t.ex. ärver både inkomstpension och premiepension (alltså den som de har placerat själva) från alla dem som dött med födelseår 1945. Undrar om andra länder har så? I övriga EU? Skulle vara intressant att veta. Vissa årskullar är ju mycket större och "bäst" är när välavlönade går före. Lite cyniskt och jag kan tycka att ett sådant system är lite (mycket) konstigt. Nu ser jag väldigt många dödsannonser för de läkare som jag arbetat med, nästan en varje dag, så tragiskt och något har hänt i denna hetsiga värld för när jag var ung och yngre arbetade de kvar efter pension, t.o.m. 90-åriga forskare höll kontakt med forskningslaboratorierna, bl.a. östrogenets moder som hon kallades, svenska som utvecklade allt i London och sedan var "kompis" med "min" professor inom endokrinologi, hennes man var också 90 och hade fortfarande praktik. Men som sagt numera ser jag dem från 60-65 i dödsannonserna. Och det här gäller inkomstpensionen dessa personer haft och då kan vi tänka på att många födda på 40-tal och 50-tal är välutbildade och har haft en bra lön hela livet, många väldigt bra. Vi ska tänka mer på det och lära unga om respekt för ålder, kunskap och erfarenhet. Tänk så många arbetslösa vi har nu bland dem och de ska ge "avkastning" längre fram, ja det blir nog stora förändringar på pensionskontona i framtiden.
En sådan inbjudan ska man strunta i tyckte föreläsningsmannen och det har jag redan gjort, inte för att mat och film var "fel" men vet att sedan blir det många telefonpåringningar om placeringar med mera, så det får vara.

4 kommentarer:

  1. Anna, jaa, hon kunde fått ha det lite längre.

    SvaraRadera
  2. Vem är Amanda? Ett TV-program?
    Verkar intressant, men väldigt krångligt!

    SvaraRadera
  3. Lena, Amanda Ooms och hon är en av de medverkande i denna omgång "Stjärnorna på slottet", tror du kan se det om du vill. Det har varit två väldigt konstiga program, hennes var bra, nu är det två kvar, sänds lördagar i Svt1.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    11 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan