torsdag 7 januari 2016

Heta trender

...på inredningsfronten: det är a) färg, b) rustikt och c) teknik.

När det gäller färg så kommer det starkt på väggar och köksluckor framför allt men också på möbler. Grönt blir stort, haha, det var våra köksluckor här när vi flyttade in med matchande tapet i grönrandigt och grönt golv och grön vägg ovanför diskbänken, visserligen nybyggt sen två år bara men vi (jag) gjorde om i alla rum med tapetsering, nya golv, målade tak, element, även taket på balkongen och så lämnade vi in alla köksluckor och dörrar (beige) till ommålning till vitt. Nu har vi bott här i 35 år och jag har tapetserat om flera gånger men kanske vi skulle behållit de gröna luckorna:-). Förresten 35 år är en förfärligt lång tid och jag skulle vilja flytta (men idag vet man inte riktigt vart, det känns tryggt här i storstaden i jämförelse med andra platser) maken däremot gillar att bo på samma ställe, tur vi har landet att växla om med och resorna till England.

Rustikt, det ska vara slöjd och handgjort och om inte köksluckorna är gröna ska det nu vara gedigna och rustika träkök, ja sådana där handgjorda från Frankrike t.ex. eller från här hemma från snickerier, sådana där kök som rivits ut och slängts och ersatts av billiga blanka Ikeakök. Dyra detaljer ska sedan finnas som knoppar och handtag.

Jag är ändå glad att jag gjorde om detta rustika:
 Fick det av en granne om jag ville ha det och jag tänkte: att kanske det kunde bli fint. Slipade och målade sen grundligt i flera tunna lager, knopparna var fasta, inte med skruv så jag sågade bort dem och borrade nya hål till beslag jag köpte i stålstaden Sheffield. Baksidan tapetserade jag med tapet som tur var fanns kvar av vardagsrummets och det blev en bra möbel att ställa som avdelare mellan matrum och vardagsrum. Vi gillar den mycket och har stor nytta av den också, maken blev glad att han kunde fylla ett skåp med data-och biltidningar;-). Mycket annat ryms också som är viktigt:-)
 Så här så att fåtöljen kunde stå med sin rygg emot, blev väldigt bra tycker vi och lite avskärmat mot den delen.
 Sedan när jag ändå höll på så tog jag upp en hög smal byrå som stod i förrådet och målade i blankt svart och lite extra dekoration i silver, nya knoppar och vips hade vi en byrå till vantar, halsdukar m.m. i hallen. Så där frångick jag den rustika trätrenden och det får nog vara så. Men kök tycker jag är vackra i trä, i ek m.fl. träslag, blir varmare och fint med lite hantverk i handtag.

Teknik sedan lär vara badkar som är kroppsformade och går att tippa, har jag inte kunnat hitta:-) och förstår inte riktigt och sedan lampor som ska styras via mobilen, kan ju vara fiffigt.

2 kommentarer:

  1. SNYGGT! SÅ snyggt!
    OCH vad smart att du använder byrån som rumsavdelare. GILLAR det verkligen!
    Svarta byrån är grym! WOW! Tycker du har det så mysigt och hemtrevligt!

    SvaraRadera
  2. Annika, tack:-), blev väldigt bra tyckte vi att dela av lite så, är ju bra plats vid båda sidorna att passera genom ändå. Tack, svarta byrån var kul att måla och blev perfekt att ha där. Och tack igen:-), ja jag fixar och grejar till det, ändå vill man göra om ibland men idag när jag kom hem efter detta snöväder och iskyla så tänkte jag: åh så mysigt jag har det:-) och skönt och allt är bra som det är:-)

    SvaraRadera

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    4 timmar sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan