tisdag 12 januari 2016

Fisk och grönt

Vi har alltid ätit mycket grönt, frukt och vegetariskt och lite kött, jag äter aldrig rött kött, minns inte ens när det var senast, jo aldrig ska jag inte säga för det har blivit något revbensspjäll och några köttbullar till jul:-), men annars många år sedan som det ingick oftare i kosten, varit vegetarian tidigare i många år också och drack inte ens te eller kaffe då men ost, ägg, mjölk har jag haft med i kosten alltid. Och kaffe och te är underbart gott:-).

Numera har jag inget "krav" och äter ungefär lika fast jag inte tänker på det. Bröd äter jag alltid och gärna en liten småkaka till kaffet eller något annat hembakt, godis äter jag väldigt sällan, inte ens choklad, jag tycker det är svårt att hitta någon god sort, mycket är så sött och smakar konstgjort, Aladdin var det åratal sen jag köpte, ser inte staplarna ens längre med dem och aldrig läsk. Ibland Crush med is, kolsyrat vatten med frukt och bär, inget socker tillsatt alls i den, det är gott och väldigt läskande! Allt med stevia kan jag också tycka blir sött. Men en gnutta honung i kvällsteet blir det, tror det är nyttigt:-).

Nu vimlar det av sockerfria dieter i alla tidningar och kostråd men jag kan inte minnas att just socker eller sött vill jag att det ska smaka som jag äter, nej gärna lite syrligt och maten kryddig. Förstås, Anna och jag var nog de enda som riktigt gillade våra sura rödavinbärspajer, haha, vi älskade dem. Minns när chefen en dag hade ansträngt sig och gjort rabarberpaj, det knastrade i munnen och jag frågade lite diskret bordsgrannen vad det var, hon skrattade och sa, så är den alltid, hon häller en påse socker över den, den var oätlig i min smak men andra mumsade i sig glatt. Så man har nog väldigt olika uppfattning om sött och socker, det behövs i bakverk t.ex. men man kan minska så otroligt på mängderna som anges och få det gott, ja mycket godare.
Här en fiskmiddag:

8 kommentarer:

  1. Smaken socker vet jag knappt hur den känns men det dolda sockret, det finns överallt. Himla surt att man inte ens kan frossa i kålrot :) bäst mår jag av att äta wok eller kokosmjölkscurry och kyckling ch fisk i olika former. Och Marabous chokladkaka. Ungefär samma effekt som en liten kålrot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, jag blev förvånad att kålrot är så energirikt men det var väl en orsak att folk åt det när inget annat fanns nästan och överlevde. Det dolda sockret är lurt, att det finns i allt och att det är den eländiga glukossirapen ofta. Svårt att värja sig emot och så totalt både onödigt och fel att vi får det i oss. Kyckling och fisk mår jag bra utav också men du har en helt annan kvalitet på kycklingen än här, jag är ju lite skeptisk till vad det är för stackars kycklingar jag äter men svårt att få tag i, ja omöjligt tror jag, att hitta från en lantgård som du gör.

      Radera
  2. http://www.lifezone.se/media/sa-mycket-socker-i-maten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, vi får i oss så mycket dolt, är ju ett heltidsarbete nästan att kolla, och att det finns så mycket tillsatt i födoämnen som redan innehåller socker. Och man måste titta på kolhydratinnehållet totalt. Och att man inte stirrar sig blind på saker, vill man ha något som anses onyttigt kan ju det vara nyttigare än det som anses nyttigt ur kolhydratsynpunkt. Men jag är säker på att allt naturligt fruktsocker som redan finns i alla frukter är balanserade på något sätt för kroppen men att det blir tusenden gånger de sockerarterna när man tillsätter på konstgjord väg och skadligt. Att grönt te innehåller en massa socker t.ex., först citron och sedan socker för att dölja det sura, helt knäppt. Tur jag håller mig till kamomill, det är inte gott men bra som komplement till svart te. Och kaffe är säkert nyttigt, ja det sägs ju ofta. Men svårt idag med allt dolt i livsmedlen, alla tillsatser, svårt att ge barn den rätta kosten idag. Tänkte på att Sverige idag skippar danskt griskött för de hade så hemsk uppfödning och köper tyskt istället och från andra länder, de innehöll då istället så otroligt mycket mer antibiotika och gifter och uppfödningen vet vi inget om heller. Men folk följer tidningarna, ja svårt i vilket fall men jag skulle inte våga ge ett barn sådant kött, det var absolut enklare i min barndom, men det är rätt länge sedan nu:-)

      Radera
  3. Dieter ja...min eviga boja...
    Nu testar jag en diet jag egentligen inte alls gillar, den har fyra bokstäver och man undviker vissa grejer som pesten. Ja du vet vilken. Jag är skitskeptisk, men tänker köra den i två veckor. God middag igår, men jag får ju inte äta frukt. OCH det stör mig så in i...
    Men, jag ska testa nu.
    Jag gillar både sockrade efterrätter ;-) och salt mat.
    Men, att dra ner på rött kött är nog bland det klokaste man kan göra, och jag vill göra det också. Det är bra att du helt lagt av.
    Synd att det är så gott, blä :-)
    Aladdin-chokladen kan jag lätt vara utan också.
    mmm vad din fiskrätt ser god ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, ja jag vet, ja du är ju inte ensam om att testa den med fyra bokstäver, intressant att höra vad du tycker sen. Jag är skeptisk till det där med frukten, hör att vissa äter ingen frukt alls och för mig är det otänkbart, jag som äter mycket frukt, har alltid gjort och mår väldigt bra av det. Och en liten efterrätt är gott, tror det är mycket bättre än godis, ja allt man vet vad det är som man stoppar i sig.
      Den där andra 5:2-metoden tror jag man gör automatiskt rätt ofta, eller 6:1 som en del följer, jag ser ju att jag är väldigt olika hungrig så någon dag i veckan minst äter jag väldigt lite, andra dagar mer. Det kanske är naturligt helt enkelt. Ja så gott med fisk:-)

      Radera
  4. Ja, kött har vi dragit ned på mycket! Kyckling äter vi en del, men också mindre med det. Är så glad att skolan jag jobbar på serverar veganmat. Det har också öppnat mina ögon för nya rätter som är supergoda!

    Angående socker...Tänk vad olika människor kan vara alltså! Jag har alltid haft en sweet tooth (skyller på min pappa! Han kan baka kakor mitt i natten om han får sug efter det!) och kämpar med att hitta en balans. Speciellt nu när jag har mina sköldkörtelproblem och efter att jag hade graviditetsdiabetes med sonen (större risk att få diabetes senare i livet). Jag är en sån som knappt tycker att nåt är för sött, men samtidigt så kan jag lätt dra ned på vitt socker i recept etc. Använder också mycket frukt och bär som sötning (dadlar t ex) istället. Inbillar mig att det är liiiite bättre iaf. Jag äter lätt socker varje dag i form av kakor, choklad, godis och det eskalerar lätt för mig. Det har alltid varit så. Jag vet inte varför och det irriterar mig. Därav mina avsockringar som jag gör nån gång per år. Funderar på att sluta för alltid, men det är också tråkigt. Vill ha balans!

    SvaraRadera
  5. Trillingnöten, så bra att det är sån bra mat på din skola, ja det finns så mycket gott vegetariskt. Minns jag var på ett 40-årskalas och hennes mamma hade lagat en stor buffé, det var nästan det godaste vi alla ätit och allt var vegetariskt, det var så läckert med en massa smaker. Men det kräver rätt mycket kunskap så jättebra att de är duktiga med det på din arbetsplats. Ja jag vet inte vad det är med det där sockersuget, kanske något som fattas i kroppen, skulle vara bra att veta och vi har ju väldigt olika smak, hur vi känner smakerna, sånt vet man. Jo det är säkert mycket bättre att använda naturligt socker som i frukt och bär. Så har ju människan alltid gjort egentligen. Det är ju mer i nutiden som socker äts som det gör. Förstår att det är jobbigt och kanske avsockringar behövs, men om du äter bra mat varje dag och hinner med det så kommer kanske inte samma sug. Problemet är väl för många att vi stressar så mycket att vi inte hinner äta det som skas och tar det som ligger närmast och det är kanske en chokladbit eller något liknande för att stilla hungern. Stressen skapar mycket obalans på alla områden, hoppas det reder ut sig med sköldkörtelvärdena, så många har fel i den idag, överaktiv eller underaktiv, och mest kvinnor, säkert hänger det ihop med all stress. Hoppas det är lite mer balans i ditt jobb nu och runt om.

    SvaraRadera

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan