lördag 23 januari 2016

En jättebra avslutning

Det tyckte jag denna "slottsomgång" fick, vilken genomsympatisk person hon är Marika Lagercrantz, och vilket intressant liv! Hon kunde fått berätta mer, hann ingenting om livet i Berlin t.ex. som kulturattaché. Sorgligt att se och minnas all förstörelse av Stockholm, det hände verkligen mycket konstigt förr också och vad de jobbade alla som protesterade mot denna rivning av Stockholms innerstad. Idag som vi pratar ihjäl oss nästan om miljön och alternativa energikällor, då skulle allt bort, bort så fort som möjligt, vackra stabila hus som var hantverksbyggda, kakelugnar, vedspisar, öppna spisar, allt skulle bort, idag är det lyx. Rivningen pågick i årtionden under den socialdemokratiska regeringens tid och de började nafsa efter Gamla stan. Som tur var blev hela Gamla stan ett k-märkt kulturreservat av den borgerliga regeringen år 1979.
O, Gamla stan, vad du tjusar mig med dina gränder
med din idyll, och din fläkt av en sällsam mystik
Ja, Gamla stan, skön'sta pärla vid Mälarens stränder
du har en flik av en ljuv romantik

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte mycket om Marika, men hon verkar trevlig! Jag ska se sista avsnittet imorgon bitt är det tänkt. Har varit en intressant omgång tycker jag! Nu vill jag gärna ha Michael Nyqvist som gäst där också...Kanske nästa år?

    SvaraRadera
  2. Trillingnöten, väldigt intressant person och så trevlig. Gillar henne som skådespelare också. Svårt att sätta ihop folk tror jag i detta och troligen är det många intressanta som tackar nej, det kan jag förstå:-)

    SvaraRadera
  3. Det var ett avsnitt nästan lika roligt som när Gardell fick ett utbrott med fiolerna :D

    SvaraRadera