söndag 27 december 2015

Slott och slott

Stjärnorna på det svenska slottet, slottet var väldigt fint och låg vackert i naturen men "stjärnorna" kändes denna gång som att inte alls stämma ihop, nån slags kemi bör det nog finnas mellan deltagarna för att det ska fungera eller ett intresse för varandra. Prata, prata, prata, äta, äta, äta och så pyssla lite med en docka där bara en av dem lite knapphändigt fick prata om sitt "konstverk", det blev inget av den aktiviteten för oss tittare. Förra året var bra tycker jag, intressant och givande, får se om det tar sig i år men verkar som agendan redan är satt hur det blir.

Vilken tur då att meddetsamma därefter få se den grandiosa avslutningen på Downton Abbey, vilka skådespelare, jag säger då det, helt suveräna, och ett bra avslut och avrundning på alla sex säsonger, skönt att allt avlöpte i fred och frid och att bröllopet gick sin gilla gång, var lite nervös där (och det var förstås meningen att vi skulle känna lite oro:-)) att blivande svärmor skulle lägga sitt veto vid prästens förfrågan men som tur var höll hon alldeles tyst. Verkade vara ärlig i sitt uppsåt och har accepterat Ediths livshistoria. Och allt annat var solsken också. Nästan, tråkigt för Carson men en bra lösning ändå. Klokt tror jag nu att serien avslutas, och att vi fått följa historia och utveckling och ett världskrig räcker med en framtidstro sedan och inte ännu ett som krossade allt, det räcker i denna oroliga värld. Vilken serie och i detta kändes det som att vara där på plats:-), jag ser alla människor framför mig, slottet, livet, och så många kända platser för mig de talar om och besöker, ja det är sååå roligt. Och här kommer ett slott jag gärna besöker och som finns just här och det grevskap det hela handlar om och som visas även om inspelningsslottet i serien ligger nära London. Ett suveränt avslut på en suverän serie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar