söndag 13 december 2015

Lussevaka:-)

Ja det hade jag, Martina Haags bok låg här och jag läste den på Lucianatten. Det är en sorglig bok, riktigt tragisk och läsvärd, absolut. Kanske inte så framlyft av den s.k. finkulturen men de börjar bli rätt tröttsamma, kan uppehålla sig eller fastna hela recensionen igenom om något som nämnts på en rad, finns andra med större insikter som kan ta till sig budskap och innehåll. Ja läsvärd, sorglig och det gör lite ont i hjärtat att läsa. Tänkte jag köper den nu nyutgiven, så jag bidrar lite till hennes företag:-), det unnar jag henne verkligen.

Sedan såg vi Luciamorgon i Svt och drack kaffe med skummad mjölk till och en lussebulle med pepparkaka, medan vi ändå var så vakna såg vi adventskalendern också och jag tycker om den och bortser från annat än att de har roller här även om jag mest gillar barnen ock Kakan, hon är uppfriskande, haha. Erik har en tröttsam röst och Lotta är riktigt tråkig, det är min recension:-).

Sov en stund och åkte sedan på Luciafirande med café, riktigt roligt och små barn som sjöng så länge de orkade, duktiga tycker jag även om en stjärngosse fått nog innan allt börjat:-):

2 kommentarer:

  1. Det är den som handlar om uppbrottet med Erik va? Skulle gärna läsa den.
    Varje ggn jag ser julkalendern så undrar jag om han och och Lotta L har ihop det, men visst är det inte så? Iaf har de väl aldrig bekräftat det.
    Hoppas Martina är OK med tillvaron idag. Gillar både Martina och hennes syrra så mkt!
    Jag ville att Karolina skulle se årets kalender, så igår efter att vi sett SVTs enormt fina luciatåg på kvällen kollade vi sex avsnitt av julkalendern. K älskade den lika mkt som jag. DET värmde! Ikväll fortsätter vi så K kan se resten up to date...
    Kollade du Fyrans luciatåg? Isf, hur var det?
    Nä, gulligt tåg ni såg på cafeet!! SÖTT!!

    SvaraRadera
  2. Annika, det är det och den är väldigt läsvärd och tänkvärd men så sorglig, kände verkligen med henne och tror att hon har det bra idag, både hon och systern är så duktiga och starka kvinnor, modiga och samtidigt varma och omtänksamma. Och så bra att läsa själv vad hon skriver, absolut ingen hämndbok, så löjligt av pressen att skriva så, hon säger inte ett ont ord om Lotta, nämns knappt och inte något ont om Erik heller egentligen, berättar starkt vad som händer och det är ju mellan dem så hon lastar ingen annan för hans agerande, men han är bara rent hemsk i sitt beteende, fast man måste läsa själv, går inte att berätta på rätt sätt. Tycker det är väldigt bra att hon skrivit boken, kan vara stöd för många. Och tror att Lotta och Erik är ihop idag men på ungefär samma sätt som i TV-programmen, leker som två stora barn, kanske inte fick leka som små men tror inte de kommer att bo ihop, är min teori. Och kan tycka att Martina kanske ska vara glad att ha kommit ur detta faktiskt men de har ju trots allt fyra barn tillsammans och de två minsta är rätt små. Så visst måste det vara tungt.

    Såg inte fyrans, undrar faktiskt hur det var. Och vi tittar också på kalendern varje dag:-), det är både intressant och nyttigt att komma ihåg så gräsligt livet varit här också. Blev nästan värre och värre efter medeltiden som jag tror var en rätt vettig tid.

    Väldigt gulligt tåg, den minsta, lilla mörka, hon kunde vers på vers och sjöng så fint, på slutet gäspade hon:-) och skulle sen gå bakom och närmast Lucia ut och gick så nära så vi var rädda att Lucian med ljuskronan skulle snubbla, men det gick bra som tur var:-)

    SvaraRadera