lördag 12 december 2015

Klimat 2

Idag väntas att det historiska avtalet ska bli klart. Det har kärvat och mest om vem som ska göra vad och om Indien som befaras bli det nya Kina. På tal om Kina kan folk uttala sig att det går ju bara inte och så får det inte bli, att också de flesta kineser får ha bil, ja men varför cyklar inte du själv sju mil till jobbet då kan jag undra eller åker kommunalt med många byten och timmar? Lustigt tankesätt, att vi ska ha allt men andra inget.

De rika länderna bär ansvaret för den största delen av utsläppen av växthusgaserna på vår jord och atmosfär och vi är just rika för vi tar för oss och får med det ett högt välstånd. De fattiga länderna ska få lite miljoner från de rika för att sköta sig men de är just fattiga för att de inte får bygga upp sitt välstånd på bekostnad av jordens mående och dessutom utarmas de väldigt på sina rikedomar som mineraler t.ex. av de rika länderna som blir ännu rikare.

De fattiga anser med fog kan jag tycka att de borde få släppa ut lika mycket sk*t som de rika och bli mer jämställda och komma ur fattigdom, det skulle vara rättvist säger de och det går att förstå resonemanget.

Den globala uppvärmningen ska begränsas till 1.5 grader diskuteras i klimatförhandlingarna men det är i princip omöjligt säger miljöprofessorn Johan Rockström. Det är som att släcka lampan på jorden på måndagmorgon när vi lämnar Paris.

Då måste vi ha en fossilfri värld redan om 15 år, det är i det närmaste utopiskt att tänka sig säger han och det tror jag är absolut sant.

Det är ändå värdefullt att debatten finns runt 1.5 under förhandlingarna säger han. Alltid något som bromsar länderna, kanske, min kommentar det sista.

Bra luft gör dig smartare står att läsa i en annan artikel, ja tänk det har jag förstått:-)

Det finns en pod: klimatpodden, där den som är intresserad, och det är väl vi alla, kan lyssna på många intervjuer och diskussioner i klimatfrågor.

2 kommentarer:

  1. Jag är säker på att det är försent. Åker trots det kommunalt två timmar till jobbet och unnar mej då och då att värma upp ett rum till 19 grader ;)

    SvaraRadera
  2. Anna, ja jag tror så också. Ja du gör en bra insats, så har jag också gjort i alla år fast vi har varmare inomhus, det kan vi inte styra själva, skulle gärna sänka några grader om vintern för jag tror det är hälsosamt. Och så reser jag till UK lite då och då men nu ser jag ju så bra SAS är. Ståltillverkning är mycket värre för miljön än flyg.

    SvaraRadera