lördag 19 december 2015

30-åring

Ja lite har man ju undrat vem som ska bo här: http://www.unt.se/uppland/uppsala/uppsalastudent-kopte-dyraste-lagenheten
Ska titta på de klockmärket nu och lite intressant är det att en hel rad av de mest framgångsrika unga har gått på "min" gymnasieskola, Katedralskolan i Uppsala, denna kille dock på universitet först. Prins Daniel har nyligen varit på Katte som vi sa och uppmuntrat entreprenörskap. På Katte gick eleverna med hjärna sas det, på Lundellska som kallades Skrapan gick de andra. Tror inte att det stämde helt.

Tyvärr på min tid var det andra strömningar, rikemansbarn alternativt professorsbarn men som gjorde uppror mot allt och alla, det var så politiskt och hårt klimat, även lärarna, de gamla lektorerna och adjunkterna var rädda för vissa elever. Värst var de från Norrland, en kille som flyttade hit med föräldrar som fick nån topptjänst här och han blev någon sorts agitator för Sovjet, var oerhört elak och förstörde i princip varje lektion i historia, samhällskunskap, religion och geografi. Som tur var var jag smart så jag läste både samhäll och natur på en gång och jag hade mer avancerad matematik m.m. I språk var han dålig också så där i franska, engelska, tyska blev han tyst, ja han läste väl bara engelska som var obligatoriskt, men svensklektionerna stimmade han rakt igenom. Stavade och uttryckte sig dåligt men fick högsta betyg i svenska, det fick jag också men minns att min kära mor ifrågasatte betygssättningen när hon läst och sett hans undermåliga skrivförmåga. Den kvinnliga lektorn vågade inte göra på annat sätt sa hon. Fy vad jag var trött på honom, idag skulle jag hemskt gärna vilja ha en återträff med gymnasiet men det verkar inte bli någon. Grundskolan har vi haft med och det var toppentrevligt. Högstadietiden har jag bara positiva minnen av och så fina killar som gick där och man tog för givet ska man kanske vara tacksam över, ja de har blivit framgångsrika många av dem och syns i det offentliga Sverige, en duktig klass med begåvade tjejer och killar men så trevlig.

Ja hur gick det då för dessa gaphalsar, ja just den mannen är kapitalist och har slagit sig fram, om han personligen mår bra vet jag däremot inte. Andra har haft en varierande framgång eller "bak"gång. Som livet självt. Men den där politiska tiden när alla skulle hata USA och hylla Sovjet var ansträngande och det fanns inte utrymme för diskussioner, allt var svart-vitt och hat. Jag var en av de få som inte anammade klädsel och sådant, idag pratar vi om detta och nästan alla drogs med säger de fast de inte visste vad de trodde på. Det känns igen även idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar