tisdag 3 november 2015

33000

Så många ensamkommande flyktingbarn väntas söka asyl i år i Sverige. Och de blir allt yngre. Politikerna säger att den dramatiska ökningen av antalet barn som kommer från Afghanistan, 13890 barn t.o.m. 1 november, har de ingen förklaring till men en informatör för den svenska kommittén i Kabul säger att läget förvärrats i landet och ekonomin blivit sämre. De har varit på flykt förut dessa unga och en del har bott i närliggande länder som de nu flyr ifrån eftersom de utsatts för diskriminering och kan tvångsrekryteras som barnsoldater i Syrien. Advokaten på Asylbyrån i Sverige säger att dessa unga afghaner ofta inte får uppehållstillstånd här till skillnad från de syriska barnen och därmed inte har rätt att återförenas med sin familj här om de har någon utan det ska ske där som kan vara både i Afghanistan eller de närliggande länderna de flytt ifrån. Det låter så förvirrat alltihop och det är väldigt osäkert om alla får samma chanser.

Barnen i åldersgruppen 7-12 år ökar mest, sedan har vi 73 barn som är 3 år och kommit som ensamkommande. Så även gruppen barn mellan 0-6 år har ökat och är totalt 388 barn. Vi frågar oss hur allt detta går till och hur de tas om hand här på bästa sätt. Jag menar noll-åringar, vem har de kommit med? Har föräldrarna förolyckats under flykten eller har de tappat bort barnen? Och någon annan måste tagit dem med sig, det ger så mycket frågor.

Jag anser att regering och riksdag ska göra som man gör som student på ett avancerat universitet. Tycker den nivån kan vi kräva eftersom de sitter i sådana maktställningar, med sådana löner som 61000 per månad, alla 349 riksdagsmän/kvinnor, plus en hel del förmåner som gratis boende i Stockholm om det ordinarie är fem mil härifrån och gratis resor med taxi och alla andra färdmedel, dator, telefon, tre månaders sommarlov och mycket mer. Talmannen och statsministern har förresten samma lön de två, 160000 i månaden. Och ministrarna 23 stycken runt miljonen många av dem i årslön. Ja det var det.

Hur går det då till på universitet? Ja jag tar av egen erfarenhet, vi kom på morgonen, fick ämnesförslag, jag tog doping som jag tyckte verkade intressant, ett litet gäng hoppade direkt på mig och frågade om vi skulle göra detta tillsammans, (antar att de förstod att hon har koll;-), ja jag var ju mycket äldre, hade massor av laboratorieerfarenhet och dokumenterat mycket i min dar. Dopinglab. finns bara ett i Sverige, då tror jag bara ett i Skandinavien, och på KS Huddinge och vi befann oss på KS Solna. Vi tog reda på så mycket som möjligt där och gjorde research, for med pendeln till Huddinge, arbetade något otroligt mycket och i snabb takt var tvunget, var uppe hela natten, allt skulle dokumenteras i en snygg dataredovisning, dras muntligt i ett föredrag och dessutom printas ut på papper till alla tänkbara åhörare och professorn som givit oss de olika ämnena och bedömas och betygsättas och allt klart klockan tio förmiddag nästa dag. Stockholm är ju rätt spritt i geografin också så man bor inte direkt nära varandra, jag som bor söder om stan och är van vid den stressiga lab.miljön och olika vägar att hitta information sa att jag kunde komplettera en del själv på morgonen. När vi närmade oss redovisning sa de andra att de inte orkade prata, någon trodde att hon fattat det mesta fel, någon var rädd för följdfrågor, någon var rädd att få en ångestattack, jag sa att nu skärper vi till oss, tar en snabb repetition inför varandra, går in, ser på folk och talar med starka röster var och en sin del av föredraget och jag kan ta någons mer som bryter ihop och frågorna tar jag hand om:-). Och på repetitionen gav jag alla beröm och sa att det här klarar vi finfint. Det här var ändå blivande läkare och nu läste jag en hel del ämnen här av eget intresse efter min grundexamen i laboratorievetenskap.

Vi delade ut våra dokument och satte igång, det gick strålande och vi fick toppbetyg och dessutom var medicinska journalister där och kom fram och sa till mig, vi tar det här rakt av så behöver vi inget göra själva, tyvärr får ni inget betalt, det är ju offentlig handling, ja så är det. Som student får man bara betala.

Ja precis så tycker jag att man kan kräva av våra politiker, en riktig kraftansträngning, absolut inga en-två-tre-fyramansutredningar, sådana är vi trötta på. Nej far land och rike runt, ni har ju tillgång till flygplan t.o.m., och många är ni, ta reda på hur det ser ut, på boenden, i skolorna, i sjukvården, på gator och torg, i familjehem, ja överallt och kom till en TV-studio och redovisa allt så ställer vi frågor och sätter betyg. Och förhoppningsvis får vi svar på några frågor hur det fungerar eller inte fungerar och hur det är tänkt från er.

Det tror jag är oerhört viktigt! Mer information och fakta och det kan vi invånare faktiskt kräva av er alla ni folkvalda. Och inte minst, alla hjälps åt och samarbetar, över alla gränser, ingen lämnas utanför och absolut ingen politisk propaganda eller floskler utan bara de fakta som finns. Tack!
PS och jag tror på en sån här intensivrusch, att ha press och ta fram fakta och ingen tid för flum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Gamla Stan - Lite halvdåliga mobilbilder från en dag i Gamla Stan men de får duga tills jag laddat ned bilderna från min riktiga kamera. Så mysigt var det och tomt på f...
    53 minuter sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    11 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan