torsdag 24 september 2015

Gick på blomsterpromenad

...hemma, vi bor som i en park med mycket rymd mellan husen och här kommer det inte bli på något annorlunda vis, annars kan man inte veta idag när så mycket nytt ska byggas och förtätas. Här finns väldigt mycket blommor och även nu som en dag i höstmånaden september. Många olika sorters lövträd också och en och annan tall och äppelträd, både till prydnad men även äpplen som går att äta. Såg en stor  hassel vid ett hus och visste inte säkert att det är det men några barn plockade nötter som satt tre och tre så fint med blad runt om. De mognar sen sa barnen glatt. Även något annat nytt, jag såg trenden "urban odling" utanför ett av husen med mycket grönt på gång, massor med ännu omogna tomater i stora krukor och annat. Kanske kommer bikupor så småningom:-) och höns:-), spännande framtid i våra storstäder...
De här rosorna som finns i mängd brukar en äldre man sköta om
Ljuvliga, undrar hur en vit kan växa precis intill för jag har för mig att jorden måste vara mycket sur för att den blå färgen ska bestå annars övergår färgen till ljusare som vit och rosa, men här växte de tillsammans
Några djärva, säkert pigga tanter och farbröder hade grävt upp en ganska stor svängd del av gräsmattan och anlagt en sommaräng, var fint och blommade ännu, yngre ser jag aldrig pyssla med blommorna men det finns mycket plats här för gräsmattorna är enorma så de kunde användas mer, förr lekte barn ute och föräldrar var med men idag är det ovanligt att någon slår sig ned med en picknick eller slår sig ned utan, som nedan:
Avslutar med ett litet cafébesök med utsökt godbit sedan en sväng till biblioteket där en ny bibliotekarie fanns, vi hade tydligen samma humor för hon vek sig dubbelt av skratt när jag fällde en liten kommentar, (nu var jag väldigt rolig tyckte jag själv också;-), de övriga bibliotekarierna var gravallvarliga som vanligt;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Promenad i botan - Varmt och lite kvavt. Grönskan är tung. Det är övergången mellan sommar och höst. Jag tänker att kanske nästa år vid denna tid så bor jag inte här mer. Ell...
    10 timmar sedan
  • Uppdaterat recept: Kokta majskolvar - Receptet på kokta majskolvar har uppdaterats. Det är enkelt att koka majskolvar bara man inte kokar dem för länge så glöm inte att sätta en timer. Server...
    2 veckor sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    4 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    9 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan