tisdag 29 september 2015

Bättre stål finns

Tänk vi som hade så bra tillverkning en gång i tiden, så tokigt det nu kan bli. Tågproblemen kan bli långvariga mellan Göteborg och Stockholm, pendeltrafiken runt Göteborg är också drabbad. Vad sådant kostar i efterhand även om rälsen från Österrike var billigast i inköp. Och var kommer den ifrån i sin tur? Den nya rälsen misstänks ha brister, det såg man vid en rutinreparation och nu måste det undersökas om samma leverans har samma fel och var den finns nylagd på denna sträckning. Eller värre än så att den finns på hela sträckningen. Tänk om man skulle göra så här inom fler områden, ta kirurgen som opererar billigast men som bara tar bort halva tumören...

Det här blir ju kostnader flera gånger om, alla som ska utreda, alla resenärer som drabbas och vad det kostar i tid och pengar, alla spårarbetare, bitar av rälsen som skickas på analys, rälsen som ligger där undersöks nu med ultraljud, det värsta är ju om hela sträckan skulle behöva läggas om. Vi får hoppas att det inte är så bedrövligt. Ibland undrar man var alla pengar tas ifrån till alla misstag. Att det finns överhuvudtaget, ja vi får ju höjda skatter nu förstås, högst i världen. Räls förresten är en svensktolkning av engelskans rails.

HÄR, finns mycket spännande att läsa om hur det går till att anlägga järnväg.

PS Och lite senare meddelar Trafikverket i denna fråga att de avvikelser man konstaterat är att betrakta som normala men ovanliga och ska inte påverka säkerheten, låter något luddigt. Vi får hoppas att rälsen håller ihop.
Det här tåget gick som på räls:-) men så är det engelskt också och med ånglok, roligt med allt som finns kvar i tågens historia och som sköts utav entusiaster till glädje för oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar