torsdag 2 juli 2015

Uppdatering om badsjöar

http://www.unt.se/uppland/heby/otjanligt-bad-vantar-besked
Det verkar behövas kameror på allmänna badplatser och förorenar någon så får de stå för saneringen, om det ens går att sanera, men få betala kännbart skadestånd. Det är mycket troligt att någon/några tömt sina kärl från husbilar, det rapporteras om detta problem i många länder att de ansvarslösa bilägarna (svenska som andra) tömmer sin avföring rakt ut på gator och torg t o m, när de är för snåla att betala för de platser som är avsedda för dem. Men kontrollen är säkert bättre utanför Sverige och mer kännbart om de blir påkomna. Usch och fy säger vi, en jättefin badplats förstörd för hela denna sommar. I sjökanten där barnen gärna sitter är det farligast att vara, varmast i vattnet och mest bakterier. Och små hundar dör av detta. Denna sjö ser jag på kartan har en yta som är minst 20 gånger så stor som vår badsjö så det är märkligt detta. Kollar runt lite mer hur det är med vattenkvaliteten övrigt i Sverige och det är problem i både sjö och hav på badplatserna med vatten som är otjänligt eller knappt tjänligt p g a människans avföringsbakterier. Vilket äckligt folk! Och förr hade människan tydligen mer kunskap och var rädd om naturen. Vi lärde oss av våra föräldrar och de av sina.
Positivt att stockholmarna är så vettiga, det går att bada vid alla badplatser inne i vår huvudstad, det är nog unikt! PS fast de kanske förorenar någon annanstans, här i stan är det mest ungdomar som badar och de verkar sköta sig bra.

2 kommentarer:

  1. Var det inte Ludvig Nordström som skrev om Lort-Sverige på 30-talet? Det var nog renare i Sverige då än det är nu. Tråkigt att man inte kan njuta av ett bad utan att tänka på all skit som sprids i våra vatten. Man inbillar sig ibland, att svenskar är ett renligt folk. Man får nog ompröva sina värderingar./Gunilla

    SvaraRadera
  2. Gunilla, är inte klokt hur folk sk*tar ned, hänsynslösheten breder ut sig, man lärde sig att ta ansvar förr. Väldigt tråkigt nu vid en vacker sjö med stor fin badplats och inget barn får gå i vattnet dessa varma dagar och det luktar kloak vid dessa sjöar så ingen har en picknick på stranden eller åker dit ens. Simskola kan inte heller hållas.

    SvaraRadera

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan