fredag 17 juli 2015

Nu skiner och glittrar det

Ett gigantiskt jobb, ja det tycker jag att det är med fönsterputsning, 10 fönster och 40 sidor gnistrar nu. Och i detta jobb är det värre med all rengöring runt om än själva rutorna. Det blir otroligt fort nedsmutsat här i storstadsområdet och fönsterblecken blir förskräckliga. Maken skulle hjälpa till men var rädd att bli yr och ramla ut så jag som haft två hjärnskakningar de senaste två åren tog på mig den rollen att hänga på utsidan:-). Mycket jobb och mycket att flytta undan först, duschade alla krukväxter och tvättade element och fönsterbrädor, ja det kunde han hjälpa till lite med. (Men han är bra på att tvätta, dammsuga och handla, det här tyckte han var för krångligt;-). Själv höll jag på till midnatt för jag gör alltid klart det jag börjat med. Tittade ut och det varierar både hos gammal och ung hur detta görs. Kan tycka att äldre borde få något erbjudande från HSB som vår bostadsrättsförening tillhör för rengöring på utsidan men jag har aldrig sett någon firma här fönsterputsa. Fyra fönster ut mot balkongen måste också skruvas isär på gammalt vis och de skulle behöva kittas om ser jag, verkar som vi ska göra allt själva men det tycker jag hör till yttre underhåll. Ja bostadsrätt ger ju utdelning först vid försäljning annars har man ingen nytta av miljonerna så länge man bor där.

Ja en minut hann jag njuta på morgonen efter av de kristallklara fönstren för det är en verkligt skön känsla att ha det gjort, så fick jag ett sorgligt besked, en kusin hade gått före väldigt hastigt, precis så där som min bror för 2 1/2 år sedan. Igen så ofattbart.
Här räcker det inte med mirakeltrasor, det krävs starkare grejer och många putsningar och miraklet på slutet kanske:-), man ser var luftföroreningar gör därför är träden så viktiga och bör tas tillvara och inte fällas, när det är en sådan intensiv trafik som här som förorenar mycket. 
Så här ser det ut hos många, inte bara äldre som inte kan eller orkar detta utan lite här och där, det ser inte bra ut, skulle tro att de ibland putsar av insidan av sina fönster, på ett år blir det inte riktigt så här illa men åt det hållet. PS det är på matrumsfönstrens bleck, jag skulle inte klara av att sitta och äta på andra sidan om det såg ut så här, men vi är olika, haha, folk kan vara tjusiga med annat, som med bilmärken och kläder och dyra handväskor men ha förskräckligt hemma har jag sett. Om ingen annan än de själva kommer och städar förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar