tisdag 14 juli 2015

Märklig,

märkning, det är det på bröd, om köttfärsens märkliga märkning med väldigt lång hållbarhet har jag skrivit förut, men nu detta bröd inköpt på födelsedagsbarnets dag, hon som firas med pompa och ståt på Öland. Brödet har inget datum för bakdag så det vet vi inget om men hållbarheten är ända till 21 juli, en vecka till. Det är väldigt hållbart allt i detta land tydligen. I andra länder så köper man dagsfärskt bröd och en baguette är ofta bara några timmar, ett grövre bröd som detta säljs redan nästa dag för halva priset och sedan är det borta. Inte i England heller har jag sett bröd som kan bli så här gammalt och säljas fortfarande, nej dagsfärskt råder och sedan står det: gårdagens bröd och säljs för halva priset. Maten blir också dyrare och dyrare i Sverige och väldigt mycket skräp säljs. Och på landet undrar jag hur folk har råd att leva, där är maten både en tredjedel till så dyr eller dubbelt mot här i Stockholm.
En kollega från annat land sa just att hon var inte född i något "potatisland" så potatis åt hon ganska lite av men bröd var mer ett huvudtillbehör till maten och det var viktigt med ett gott bröd av god kvalitet, och nybakat förstås, så var det under hennes uppväxt och det har hon fortsatt med här. Modellsmal är hon så de kolhydraterna verkar inte fastna.

Och på tal om födelsedagsbarn så var det härligt att höra Carola och Sven-Bertil sjunga för henne, åh vilka artister! Underbara båda och vilken underbar barnvisa Sven-Bertil sjöng, hoppas Estelle fick höra och lilla Leonore fast vi inte såg dem. Lillasyster M såg avslappnad och glad ut och även hennes man C. M var nog glad att slippa den där dräkten som storasyster bar och den pinfärska prinsessan såg ut att inte riktigt trivas så där jättebra nu när hon inte själv stod i centrum. Kungen såg ut som vanligt:-) och programledaren försökte med mer eller mindre lyckat resultat att vara rolig. Men trivsamt det mesta ändå på sitt sätt.

2 kommentarer:

  1. Hållbarhet är läskigt! Här håller bröd också länge. Säkert över en månad om man håller det lite kallt (blir fuktigt och varmt här på sommaren)...Bakar oftast mitt eget bröd nu. Jag läste nånstans att om man inte ser NÄR brödet är bakat är det bakat en vecka före bäst-före-datum. Så minus sju dagar. Tror att det ska stämma i alla fall! Här där jag bor har vi bagerier som stänger efter klockan 11 på förmiddagen, då har de sålt slut på allt de bakat för dagen. Färskt och fint med andra ord!

    SvaraRadera
  2. Trillingnöten, det går bakåt med våra matvaror, vi tänkte väl som så att det här brödet är kanske bakat idag, ja inköpsdagen då 14 juli, kändes färskast av bröden där men så särskilt gott var det inte, är märkligt bara det att bröden är så smaklösa. Och jag känner igen från England att dagens bröd blir slutsålt samma dag och så gott det är med färskt bröd. Jag bakar också en del, det blir ju alltid smak på det i alla fall och man vet vad som är i. Fram för fler små bagerier i Sverige! Det här var från ett 1800-talsbageri står det, haha, men är förstås någon stordrift idag.

    SvaraRadera

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan