söndag 19 juli 2015

En annan typ av flyktingar

Även de ofta med utbildning som de som flyr från länderna långt söderut, skillnaden är att dessa har svenska som modersmål. Det gäller invånare från landet granne med vårt i öster, finlandssvenskarna som nu flyttar till Sverige så det kallas en flyttvåg. Det finns cirka 300000 i Finland som har svenska registrerat som modersmål, de är 5.3 % av Finlands befolkning. I flera årtionden har 700-800 emigrerat till Sverige men 2014 var ett toppår för flyttvågen med 933 stycken. Man har i Finland röstat om att lägga ned svenska språket i skolan där svenskarna bor men det blev nedröstat än så länge men utreds vidare. Östra Finland vill däremot ersätta svenskan med ryska språket, att det ska bli obligatoriskt. Motståndet mot det svenska språket växer i Finland, svensktalande blir hotade och Finlands politiker kampanjar mot svenskundervisningen. Ja det är en underlig värld vi lever i och vi har allt omkring oss alla.
Intervjuade finlandssvenskar trivs bra här i Stockholm för det är dit de flyttar, har en fördel framför andra flyktingar att de kan språket, får jobb om de har utbildning, bildar familj här så det blir mer och mer avlägset att flytta tillbaka men saknar familj och släkt och bastun säger de.

Ytterligare om flyktingar, skulle lyftas fram mycket mer vilken roll både Grekland och Italien har med alla flyktingar som kommer mot deras länder, både döda och levande i de där undermåliga båtarna. Såg dokumentärer om det och vilken insats människorna gör privat på det lokala planet, myndigheter kan ju bara göra en del men alla händer som sträcktes ut, med mat, sovplatser, kläder och inte minst att de hedrade de döda, tog hand om dem, hade minnesgudstjänster med stor värdighet.

Nu finns 40000 båtflyktingar i Grekland och Italien och ytterligare 20000 i flyktingläger vid kusten som inte kommit iväg. De ska fördelas inom EU och vara klart till på måndag är det tänkt. Sverige ska ta emot 1800 av dem. Det är väldigt lågt tal säger vår migrationsminister för varje vecka kommer 1300 flyktingar under andra omständigheter till Sverige. Nu i helgen håller EU-kommissionen på med att övertyga medlemsländerna att ta sitt gemensamma ansvar, ja kanske Finland kan ta emot några också.
Allt medan man diskuterar hur Grekland inte kan något, bara missköta sin ekonomi m m. Men vi alla som är världsbäst på allt, som Sverige m fl, hit kommer ju inte 40000 båtflyktingar som vi ska ta hand om akut som fattiga Grekland gör. Vi har ju bara ett par tusen tiggare men det upprör väldigt många och de ska absolut svälta anser tyvärr väldigt många här.

Ja nu dånade det igen utanför Trosa så husen skakade och saker for omkring inomhus och ingen vet något sägs det. Men kom från havsbottnen. För andra gången i år. Ja Finland vill väl inte ha några fler svenskar, vi får pröva med Norge kanske om vi måste ge oss iväg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan