onsdag 24 juni 2015

Tillbakablick

Ja jag gör en precis på dagen idag som det är sex månader till julafton:-), så det första fotot får vara 24 december:
JANUARI
        
En resa till Manchester och så vidare till Sheffield genom den underbaraste nationalpark, vilken glädje att resa genom den alla årstider, räknas som den vackraste på jorden och jag är övertygad om att det är så
Solen sken och det var ett annat ljus här än hemma
Sen kom snön, det snöade rejält och länge denna vinter i Yorkshire, blev isigt och halt men jag klarade av halkan tack och lov och var ute mycket varje dag
Fina kissen som är en helt ljuvlig katt gjorde mig sällskap ofta:-), här såg jag henne knappt:-)
                                                                    FEBRUARI     
Strålande sol i februari och vi gjorde utflykter, var i stan mycket, åt och fikade gott både hemma och borta
I trädgården, är så roligt att se färg även vintertid
Mågens födelsedag firades på tjeckiska:-)
Och hemresan igen såg det ut så här i Peak District, mågen hade planerat att köra mig till Manchester men tur att vi ändrade det, då hade vi kommit halvvägs bara, vägar var avstängda men tåget gick perfekt, hade sällskap av kära Anna och vi tog en härlig fika tillsammans i Manchester, där tåget stannade denna dag och vi tog buss till Manchester Airport, detta berodde inte på vädret utan på ombyggnad av spår vid flygplatsen
Fettisdag den 17 februari
                                                                      MARS
Börjar göra egen glass ekologisk rakt igenom och jordgubbarna var goda:-)
Våffeldagen 25 mars 
Det är vårdagjämning! Och jag har födelsedag, ingen vårvärme direkt:-), men planterat härdiga penséer på balkongen
                                                                      APRIL      
Påskafton 4 april
Packar en påsklåda till Anna och måg med mycket både smått och gott:-)
Dricker lagrad must:-), perfekt
En konstig start eller vad det var från något flygplan, att det syntes så brant här
Rektorn slutar, där maken har sin tjänst, jag bakar till deras buffé
                                                                        MAJ
Lite goda smörgåsar att ta ut på balkongen, jodå ibland visar sig solen,
fast oftast är det mörkt, tänder ljus ofta
I Södertälje skiner solen, ja vi hade tur Söderbönan och jag, var bedrövligt väder dagarna innan och dagarna efter, då gick det knappt att vara ute, inte på shoppingrunda i alla fall:-)
Paradisäppelträden nedanför vår balkong blommar vackert i maj
Två vackra lönnar gick ett dystert öde tillmötes
                                                                          JUNI
 Jag låter frissan ta en rejäl bit den 1 juni, det här är efter, nedan före, och där hade jag också klippt mig innan, så det måste varit väldigt långt tänker jag nu, äsch det växer bra:-)
Sveriges Nationaldag och vi får världens finaste besök, Anna kommer och stannar i åtta dagar och har också solen med sig för denna vecka blev den finaste detta år hittills
Vi gjorde massor med utflykter både i Uppland och Södermanland och nu när vi varit i Gnesta hade vi inte långt till Järna och Saltå Kvarn, byggnaderna där med skola, hotell?, restaurant, konferenslokaler och även sjukhuset kikade vi på, ja utifrån, jag har aldrig varit här men maken som är i skolvärlden besöker alla möjliga ställen och var bekant med miljön, väldigt speciellt ljus här och färger gjorde det svårt att fota, allt blev blått eller lila, ja inget för mig det kände jag, det skar sig mot naturen tyckte jag, det finns hus utan all el och andra uppkopplingar också
 
Och det blev midsommarjordgubbar även detta år och massor har hänt detta halvår av både glädje och sorg och lättnader stundom men det står i dagboken enbart:-), kul är det att titta tillbaka lite bland fotona och minnas det fina

6 kommentarer:

  1. Känns länge sen som vi har all den där snön! Tänkte på det idag faktiskt hur jag gick flera timmar till jobbet i det :)

    SvaraRadera
  2. Anna, det känns lite ofattbart hur det var men det gick det med, men det blev långa dagar för dig och jag var så glad varje gång när du dök upp:-)

    SvaraRadera
  3. Ett härligt halvår att se tillbaka på, men visst känns det rätt bra att det faktiskt är sex månader kvar till jul.

    SvaraRadera
  4. Marina, vi får hoppas på lite sommar innan den kommer:-)

    SvaraRadera
  5. Vilket år så här långt tycker jag! Mycket färger märker jag också :)

    SvaraRadera
  6. Trillingnöten, ja kul att titta tillbaka på sina foton:-) och idag ser det ut som en sommardag, alltså inte än har den övergått i regn, utan det är ännu en klarblå himmel, underbart, det blir kul för er att komma till Sverige sedan och träffa alla nära och kära, ha det så gott.

    SvaraRadera

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan