lördag 6 juni 2015

Sveriges nationaldag,

och Gustav Vasa firas, skaparen av den svenska nationalstaten, 6 juni 1523 valdes han till kung i Strängnäs och till midsommar samma år gjorde han sitt intåg i Stockholm, en diktator med ett instabilt och häftigt temperament, nyckfull och småsint och den som sa emot honom blev ett huvud kortare. Mutade högadeln med slott och herrgårdar, allmogen kuvades, ja de som överlevde.

Reformationen blev en katastrof, De kulturbärande klostren och kyrkorna plundrades helt, böckerna skars sönder och all skolundervisning upphörde. Det sociala skyddsnätet försvann totalt och vår huvudstad översvämmades av tiggare, sjuka och handikappade, de förpassades sedan långt utanför stan.

Nästan mest upprörd blir jag av att tänka på att den medicinska kunskapen som vårt land hade förvärvat förstördes totalt, det har jag studerat närmare. Vi hade också avancerade reningssystem för vatten m m och kommit långt på många sätt med hjälp av de kunniga munkarna och nunnorna som bebodde klostren. De som kommit från andra länder med stora kunskaper. Det tog flera hundra år att bygga upp allt detta igen som förstördes genom Gustavs dråpslag. Och då var det nästan dags för folket att utvandra. Det tar tid för ett land att hämta sig verkligen, det blev aktuellt under både första och andra världskrigen för många länder, så vi ska inte döma anser jag och fler med mig t ex Grekland som blev fullständigt skövlat av det där riket T under andra världskriget.

PS jag hoppas vi inte är släkt för jag är väl förankrad i den uppländska myllan ned till 1600-talet, längre tillbaka har vi inte forskat, och han kommer ju därifrån och bodde i norduppland:-), den där skidåkningen däremot som gav namn till Vasaloppet, det är ytterst tveksamt om den inträffat säger de lärde;-), vår kung är släkt med honom sägs det i alla fall, genom Josefina som Oscar I var gift med.
För övrigt är alla släkt med alla i kungahusen och gifta med kusiner eller i alla fall sysslingar eller bryllingar. Nu har lite nytt blod kommit in från Gästrikland, Dalarna och Europa-USA med dagens kungabarn. Det flaggar jag lite extra för:-).

Vår flagga är fin ändå;-), lite somrig i gult och blått som sol och himmel, även U*kraina har samma färger och vi kan fira att vi haft fred i över 200 år:

6 kommentarer:

  1. Ja, Sverige flagga är vädligt fin och ju längre man bor utomlands, ju finare blir den!
    Gustav Vasa är nog tyvärr inte den ende omdiskuterade kungen i Svenska historia och nutid. Men ämnet är väldigt intressant. Tack för trevligt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena, ja jag tycker också att den är fin, särskilt minnen från barndom och skoltiden, då tyckte jag det var så vackert när flaggan hissades och halades också:-). Nej det är så sant ang kungligheter;-), fler kungar har det berättats en hel del om:-). Tack för trevlig kommentar! Ha en fortsatt fin helg!

      Radera
  2. haha och du kan flagga för din internationella familj med engelsk katt och tjeckisk svärson :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, ja så skönt och roligt det är att ha en internationell familj:-)

      Radera
  3. Ja, man vill gärna romanticera Gustav V ganska mycket, att det minsann blev bättre på många sätt och att separationen av stat och kyrka bara var till fördel. Man får läsa på lite som du gör :)

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten, lite konstigt att det är honom vi firar, och bra att läsa på:-), hörde att vår käre nuvarande kung sa fel om detta i sitt tal som manusskrivaren skrivit fel, just 6 juni valdes Gustav Vasa till kung men först vid nyår fem år senare kröntes han och så blev det lite fel i talet;-)

    SvaraRadera

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan