måndag 15 juni 2015

Mycket bra info om Gamla Stan

Hittade en sida med väldigt mycket information, bara att klicka: http://www.stockholmgamlastan.se/
Anna och vi hann med mycket roligt på 8 dagar som gick väldigt fort på ett sätt men också med tid för eftertanke och avkoppling. Vi gjorde utflykter till platser vi annars säger att det gör vi nästa helg:-), nu blev det gjort, om inte hela Uppland och Södermanland så nästan halva:-) och tur med vädret hade vi också utom andra dagen, söndagen, då vi nästan blåste bort där på den spännande utflykten. Här Gamla Stan, två stockholmsdagar blev det:

4 kommentarer:

  1. Jamen tack för den länken. Visserligen har jag ju varit i GS otaliga ggr, varje ggn jag är hemma. MEN denna länk ger lite djupt åt det hela.
    Den ska jag studera närmare.
    Ha en fin måndag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika, varsågod:-), ja det var väldigt mycket bra att läsa där, intressant att veta mer om varför det är en plakett på en prins t ex från Georgien på ett hus och så få veta bakgrunden och tankarna kan flyga fritt hur det kunde vara och är. Ha en fin vecka i fortsättningen! Och det där huset från 1300-talet måste betraktas närmare nästa gång:-)

      Radera
  2. Även hos Carl Larsson var det klotter. Så trist. Det gav en lite sjaskig känsla av hela Gamla Stan som jag alltid annars tyckt är Stockholms finaste plats. Så tråkigt att det inte hålls efter, om inte annat så åtminstone för turisternas skull. Jag och japanerna hade sjå att fota i vänliga vinklar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, det är tråkigt, så svårt att begripa hur folk beter sig, förr respekterades de fina husen ändå och dess historia, trädgårdsmästaren sa lika, att de fina husen på Söder var nedklottrade så att det var svårt att inte få med på fotona, borde vara mer tillsyn och koll, ger ett väldigt dåligt intryck detta och så tråkigt för folk som bor i husen.

      Radera

  • Rosa ljus - Jag upptäcker plötsligt att den rosa himlen speglar sej i och studsar igenom fönstret och blir små skära rutor på dörren. Underligt glad blir jag av det.
    19 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    1 dag sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan